Anmeldelse av Two Distant Strangers, amerikansk kortfilm fra 2020

Kortfilm, Drama, Sci-Fi

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Kortfilm - Les flere.

Er ideologi viktigere enn kvalitet?

[Skrevet av: Ingmar Forsberg, Dato: 13.04.2021]

Det tok ikke lang tid før jeg skjønte hvorfor Netflix sin nye kortfilm er blitt premiert med en Oscar-nominasjon. Politisk korrekthet, mangfold, og moraliserende tematikk har de siste årene vist seg å stimulere de erogene sonene til det liberale Hollywood. I lys av de framtidige mangfoldskriteriene til Oscar-utdelingen (som gjør at kun filmer med bred nok representasjon kan vinne Beste Film), synes all form for innovasjon, originalitet og vågal filmkunst å havne i skyggen. Two Distant Strangers tikker av alle boksene.

Filmen tar for seg rasisme og politibrutalitet i kjølvannet av BLM og George Floyd-saken. Vi følger en ung, svart mann som våkner etter et one-night-stand, og alt han ønsker er å reise hjem til hunden sin. På vei ut mot gaten blir han møtt av en hvit politikonstabel som uten grunn mistenker kriminell atferd, legger han ned i bakken, og gjenskaper handlingene som fant sted mot George Floyd.

Han våkner så opp i den samme sengen, og alt virker som en drøm. Men når han går ut døren igjen blir han møtt av den samme politikonstabelen som finner en ny grunn og en ny måte å ta liv av han på. Slik fortsetter et tilsynelatende endeløst kretsløp som han ikke kan unnslippe fra.

Greit nok. Dette er et hyperaktuelt og viktig tema, og kompleksiteten legger til rette for mange interessante innfallsvinkler som kan fungere bra på skjermen. Men det som kunne vært en nyansert og tankevekkende skildring av forholdet mellom makt og avmakt, kultursplid, eller politiets sinnstilstand, destilleres i stedet ned til en overtydelig, karikert og generaliserende moralsk pekefinger.

Spilletiden på snaue 30 minutter blir aldri gjenstand for refleksjon eller utvidelse av horisonter, annet enn «Politi = slem. Svarte menn = uskyldig». Resultatet av slik en bred malerbørste kan, ironisk nok, forsterke splittelse og stereotypier, og dermed ha motsatt effekt enn det den streber mot.

Vi blir også servert et filmatisk håndverk av typen skoleprosjekt på videregående, bare med 4k-kameraer og en smule høyere produksjonsverdi. Her får du formidlingsevner som minner mer om uforberedt høytlesning, og dialoger som føles tamme, konstruerte, og blottet for troverdighet.

Gode intensjoner og relevant minoritetstematikk er ikke synonymt med god film. Men det er tydeligvis synonymt med Oscar-nominasjon i 2021.

Les mer om kortfilmen