Anmeldelse av Velkommen til Utmark - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2021

Drama, Komedie

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Velkommen til Utmark - Sesong 1: Et godt stykke TV-underholdning

[Skrevet av: Stian, Dato: 16.04.2021]

HBO Nordic slår på den norske stortromma igjen med sin neste norskproduserte produksjon. Velkommen til Utmark er noe av det særeste, sprøeste, og beste som norsk TV-underholdning kan by på. Tobias Santelmann, Stig Henrik Hoff og Marie Blokhus er trekkplastrene i serien som tar seg selv svært høytidelig.

En lærer flytter til en liten Nord-Norsk bygd for å begynne i en ny jobb. Hun merker raskt at det ikke er enkelt å være ny der, fordi noe mørkt og dystert lurer på innsiden. Noe har skjedd, og noe har satt i gang en voldsom voldsorgie. I serien blir vi kjent med Bilzi ( Stig Henrik Hoff), Finn ( Tobias Santelmann), Siri ( Marie Blokhus) og Marin              (Alma Gunther).

Finn og Bilzi er ikke akkurat sjelevenner, mens Finn og dattera Marin ikke har et veldig godt forhold dem imellom. Siri er moren til Marin som forlot Finn fordi han hadde et alkoholproblem. Hun blir sammen med hundeeieren og samen Bilzi, som ikke akkurat har gode verdier når det gjelder kvinner. Velkommen til Utmark er en helsprø, men strålende serie som byr på både ensomhet, sjalusi, nederlag, og mye annet.

Serien er skapt av Kim Fupz Aakesson og regissert av Dager Kari. Seriens produsenter er Finn Gjerdrum og Stein Kvae. Velkommen til Utmark er ekstremt mørk i stilen, samtidig som seriens rollefigurer er dystre og mistenksomme. De har alle en personlighet som får hver og en til å ikke ha lyst til å kjenner personene på ekte. Skaper Kim Fupz har skapt et univers som fenger som TV-underholdning, samtidig som regissør Dager Kari har latt skuespillerne få fritt spillerom.

Finn, som er sauebonde, har sine problemer som han må hanskes med. Marin, som er seriens mest normale person, må finne ut av hva hun vil med livet sitt. Enten bo hos en far som er alkoholiker, eller være sammen med moren som har en voldelig kjæreste. Det er her Velkommen til Utmark underholder. Spesielt interessant er det å se disse scenene utfolde seg. Hva skjer nå? Og hvordan ender det? Det er i bunn og grunn spørsmål om tillit rollefigurene må håndtere underveis, og det er det som gjør denne serien så solid.

Interessant rollegalleri
Serieskaper Kim Fupz har virkelig skapt en spennende historie som får frem det verste og beste i de ulike rollefigurene. Serien er god på å formidle et uttrykk, der spesielt det undertrykte, får komme frem. Episodene er godt skrevet og det er bra oppbygning opp til en troverdig slutt.

En god Santelmann
Velkommen til Utmark har som nevnt lagt handlingen til Nord-Norge, noe vi kan sammenligne med HBO sin forrige 'norske' serie (Outlier). Den store forskjellen er at det er en god blanding mellom Nord-norske skuespillere og skuespillere fra Oslo-området. Tobias Santelmann som er oppvokst på Lindesnes i Agder kommune, tolker rollen som Finn på Nord-norsk. Dette er faktisk noe som han behersker ganske bra.

Santelmann, som er en av Norges aller beste skuespillere, spiller rollen som Finn troverdig, samt har et uttrykk og tilstedeværelse som få andre skuespillere i Norge har. Serien har dog et ellers jevnt over solid rollegalleri, der Stig Henrik Hoff i rollen som Bilzi faktisk er seriens mest interessante figur. Serien forteller også en historie som noen kanskje kan kjenne seg igjen i i virkeligheten. Regissør og serieskaper har klart å mikse å klippe sammen episodene slik at interessen for å fortsette å se, er tilstede.

Den aller siste episoden oppklarer mye av det som har skjedd underveis i serien, samtidig som det legges opp til en ny sesong. Så alt i alt er Velkommen til Utmark en veldig god og svært underholdene serie.

Serien er full av sjarm, imens skuespill og historie er veldig godt satt sammen. Manuset er også svært stødig skrevet. Undertegnede koste seg med serien, som jeg håper og tror vil bli tatt godt imot av TV-seerne. Godt jobbet, HBO!

(Velkommen til Utmark består av 8 episoder som slippes i sin helhet på HBO Nordic søndag 18.april.)
Denne anmeldelsen er basert på hele serien.

- Nói albinói - Er han landsbyidioten eller et geni i forkledning?

• Velkommen til Utmark
  • Nettavisen