Anmeldelse av Horizon Line, amerikansk film fra 2020

Thriller Spilletid: 92 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Fungerer delvis, men mangler interessante rollefigurer.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 18.04.2021]

En film som «Horizon Line” skal gjøre mye bra for at den skal klare å levere noe friskt eller unikt, men jeg omfavner forsøket og synes det er spennende å se om slike filmer klarer å overleve. Når man legger til det faktum at dette er en svensk produksjon av en amerikansk film, synes jeg virkelig det er spennende å kunne begi meg ut på denne overlevelsesferden sammen med rollefigurene. Kan denne miksen overraske?

Sara (Allison Williams) må komme seg fra fastlandet til en liten øy for å være med på bryllupet til en venninne, men går på en smell med eksen Jackson (Alexander Dreymon) og rekker dermed ikke den eneste fergen som kjører ut til den lille øyen. Dermed booker Sara seg et lite småfly med en gammel bekjent for å komme seg ut til øya. Flyturen skal også Jackson ta, ettersom han også skal til samme bryllup, men når piloten deres får hjerteinfarkt halvveis til målet, blir det en kamp om å klare å overleve for Sara og Jackson. Vil de klare seg?

Det er altså en del feller man kan gå i ved å lage en film som har kjernen av handlingen i et fly, og som gir seg ut på overlevelsessjangeren. For at man i det hele tatt kan få det til å fungere, bør rollefigurene være såpass interessante at man bryr seg om livet deres står i fare, og her synes filmens største feil ligger. Vi blir presentert for to personer som vi er ment å bli kjent med, slik at vi bryr oss om at de overlever og at de skal bli sammen. Ingen av delene fungerer spesielt godt da oppbyggingen blir ødelagt av klumsete dialog og pinlig kjemi. Veien deres er også såpass bratt at det er vanskelig å svelge at disse to skal ha et enestående godt samarbeid og at de klarer å håndtere alle de hindringene de møter når de først skal styre flyet alene.

Noe annet som bør fungere er at man blir servert noen scener og situasjoner som gjør at man virkelig får en klump i halsen og kjenner blodet pumpe litt ekstra. Det er heller ikke noe som er til stede her, og jeg savner kanskje at det virker som om alt er fortapt og at de ikke har sjans (unnskyld ordspillet) i havet på å komme fra dette med livene i behold. Selv om de ikke har oddsene på sin side, så synes jeg ikke motgangen er stor nok og jeg føler meg aldri redd for at dette ikke går bra.

Det føles også litt synd at filmens største trygghet er piloten Freddy Wyman (Keith David) har en skjebne som ikke gagner filmen stort. Joda, hans relativt katalyserende dødsfall gjør jo at det skjer ting, men han var også den eneste som virket naturlig og var veldig lett å like. Tyngden ligger helt klart hos David, men ansvaret for at filmen skulle flydd inn i horisonten med en stor regnbue over, er helt klart hos tospannet Allison Williams og Alexander Dreymon. Ingen av de virker å ha sterke nok skuldre til at de tåler å bære en film på sine skuldre, slik at jeg virkelig sliter med å engasjere meg i hva de foretar seg.

Noen kardinalfeil til tross, så er det ikke helt grusomt å se denne filmen. «Horizon Line» må sees uten å ha fornuften godt plassert som sidekick, og klarer man å ta inn de nydelige omgivelsene så får man seg en helt OK tur til filmens vidunderlige verden. Likevel er det ikke nok til å holde filmen flytende særlig lenge. Terningkast to.

- Gentlemen - Detaljrik og fyldig om svenske gentlemen

• Horizon Line