Anmeldelse av Hatchet II, amerikansk film fra 2010

Komedie, Grøsser, Thriller Spilletid: 85 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Skrekkfilm - Les flere.

Andre omgang er mer variabel...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.04.2021]

Marybeth blir umiddelbart angrepet av Victor Crowley, men klarer å unnslippe. Jack Cracker finner henne, trekker henne ut av elven og tar henne tilbake til hytta sin. Et øyeblikk etter at hun forlater hytta igjen, ser Jack på Shapiros videokamera, som han fant i sumpen. Etter at Jack er ferdig med å se videoen, blir han drept av Victor Crowley. Marybeth drar til Pastor Zombie og forteller at hun vil gå tilbake og hente restene av faren og broren. Han er enig, men forteller henne at hun må ta med seg et familiemedlem. Da starter prosessen for å stoppe den morderen Victor Crowley...

Filmen begynner der den første filmen sluttet med hvordan ting går ute i sumpen. En del av rollefigurene fra første del er selvsagt døde og nye rollefigurer tar over. Og selvsagt skal noen dø i denne andre omgangen også. Vi får også historien bak monsteret. Men til tross for dette er selve monsteret en veldig liten del av filmen. Men noe får vi se av ham. Blant annet at Victor Crowley tåler utrolig mye juling.

Det hele føles litt tregere enn første film og har ikke det samme underholdningsdrivet heller. Filmen bruker veldig lang tid på å komme igang. Det tar også for lang tid før de kommer ut i sumpen igjen. Det reduserer midtdelen i filmen til en eneste lang transportetappe mer enn noe som passer skikkelig inn i filmen. Dette leverer omtrent som første film når det først skjer noe, men bare at det ikke skjer noe hele veien og det er mange trauste pauser i slashereposet.

Igjen er Adam Green tilbake på regi og manus, men denne gangen stemmer ikke notene like godt. Dette føltes som en kopi av første film, bare mye tammere. Skulle ønske filmen viet mer tid til selve slasherdelen. Det er dog noe optimisme å spore, men ikke nok til at jeg virkelig omfavner filmen. Men de praktiske effektene er i alle fall ganske gode og det blir en del blod og gørr, selv om første film hadde en langt mer velsmakende blanding. Skrekkikonet Tony Todd er med i denne oppfølgeren og han spiller en en viktig rolle som Fader Zombie.

Det er langt mindre vittig humor i oppfølgeren. Men noen scener er morsomme som “I’m single”-scenen som jeg lo en del av. I tillegg får vi også oppleve verdens lengste motorsag i et sykt kill der ballene og underlivet får gjennomgå. Du får også en bosskamp mot slutten. Og selve slutten er det beste med denne filmen. Den føltes bra intens og er faktisk litt overraskende. Med andre ord er det meste av kruttet fordelt helt i starten og slutten av filmen.

Som slasherfilm er dette litt tamt, men mot slutten er det noe' thrill' og grøss og da kommer også slasherdelen mer til sin rett. Men ellers føles filmen litt tammere enn den kunne ha blitt. Det er slik med filmen at handlingen i seg selv er ikke god nok til å bære resten av filmen. Det er mest slasherdelen man er her for å oppleve. Men alt i alt er dette en okei film for slasherfansen. Du får litt av det du forventer, men første omgang går dette en høy gang i forhold. Liker dog noe av humoren og det at filmen ikke tar seg selv så høytidelig. Det gjør at dette havner litt midt på treet, og en film som gjør at jeg får lyst til å se neste oppfølger.

- Victor Crowley - Hatchet 4 er en gøyal slasher
- Hatchet III - Enden på slashereventyret...
- Hatchet - God, gammeldags slasher-moro

- Victor Crowley - Hatchet 4 er en gøyal slasher