Anmeldelse av Midtsommer (Midsommer), svensk film fra 2003

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Smådvask hyttetur i de svenske skoger.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 24.04.2021]

Når Christians søster begår selvmord, er det ingen som forstår hvorfor. Et par måneder senere, drar han sammen med fire venner på deres årlige midtsommersferie til Sverige på hyttetur. Merkelige ting begynner etter hvert å skje, og Christian lurer på om det kan være sin avdøde søster som prøver å få kontakt med ham…

Vi skal tilbake til 2003 og denne dansk-svenske lille skrekkisen som på mange måter kan minne veldig om den norske skrekkklassikeren De Dødes Tjern (1958), ikke minst nyinnspillingen fra 2019. Selv om ikke handlingen nødvendigvis er den samme, er settingen veldig lik, og hytteturen inn i de øde svenske skogene gir en god sommerstemning som det er lett å relatere seg til.

Blant vennegjengen finner vi svenske Tuva Novotny, her hjemme kjent blant annet fra seriene Dag og Nobel, og ikke minst som regissøren bak særegne Blindsone. Et knippe danske skuespillere bekler rollene som vennegjengen som altså begynner å oppleve stadig rare ting på denne hytteturen, blant dem Laura Christensen og Julie R. Ølgaard, kjent fra den påfølgende suksessen Forbrytelsen (2007).

Som spenningsfilm er Midtsommer forholdsvis langsom, sakte oppbyggende og gir en stemning som er smått pirrende ubehaglig, dog svært mildt, i hvert fall for erfarne skrekkfilmøyne. Den må for all del ikke forveksles med Ari Asters “svenske” sommer-mareritt Midsommar fra 2019, for de snakker vi virkelig to helt forskjellige filmer, og ligaer!

Danskenes Sankthansfeiring føles og oppleves nemlig i dag, 18 år senere, som særlig treig og uskummel, mye fordi den faller mellom haugevis av liknende filmer man har sett i årene etter. Selve plottet er forsåvidt litt originalt, og overrasker noe med sin løsning.

Danskene er heller ikke akkurat overerfarne innen skrekkgenren, selv om undertegnede har gode og creepy minner om den lille bølgen som kom på 90-tallet, som med filmene Nattevakten (1994) og Siste Time (1995). Akkurat Midtsommer kan ikke helt sammenlignes med særlig førstnevnte, men føyer seg glatt inn i en gruppe filmer som nok funket beste tilbake den gang de kom. Skrekkgenren har utviklet seg siden da, men for unge seere kan nok også Midtsommer funker greit nok, kanskje særlig om man selv sitter på en øde hytte et sted og skulle føle for et lite sommergrøss.

(Midtsommer kan streames hos Viaplay)

• Midtsommer
  • Corren.se
  • Die-besten-Horrorfilme.de

Sverige, Danmark

Dansk

Det Danske Filminstitutet, TV2 Danmark, Film i Väst, Cosmo Film A/S, Illusion Film & Television AB