Anmeldelse av Stranger Than Paradise, amerikansk film fra 1984

Komedie, Drama Spilletid: 89 minutter

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Super-'indie' fra Jim Jarmusch

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.04.2021]

Vi følger ungarske Eva. Hun skal flytte til tanten sin i Cleveland, men først blir Eva lært opp i den amerikanske livsformen av fetteren, Willie, som bor i New York. Det blir en reise som gir henne mye kunnskap om livet og måter å møte verden på...

Dette er den andre spillefilmen til Jim Jarmusch, etter debuten med ‘Permanent Vacation’ fra 1980, som jeg ikke har sett ennå. Jarmusch har dog laget mye solid og minneverdig film, men dette var litt skuff i min bok. Filmen er laget i sort/hvitt og har mange lange scener, faktisk bare 66 scener i hele filmen. Blant annet får vi se en kvinne som går midt i bildet på gaten i et minutt med en jazzete sang i bakgrunnen. Synes vinterscenene sitter bedre enn byscenene i denne sort-hvitt-produksjonen.

Dette er litt mer dramaaktig og seigt enn Jarmusch på sitt beste. Filmen er veldig kunstnerisk, selv om jeg faktisk tror filmen kunne kledd mer å vært i farger. I alle fall i noen partier. DVD-versjonen har også et ganske grumsete bilde og det er mye pjatt i filmen og lite handling med en historie som er tynnere enn et løvblad. For min del synes jeg dette føltes alt for tamt. Filmen er ikke dårlig laget, den har bare litt dårlig underholdningsappell.

Fotoarbeidet er innimellom ganske kult og forseggjort, men det klarer ikke helt maskere over det faktum at filmen føles mer som et eksperimentelt og alternativt filmprosjekt mer enn en helhetlig film. Uten det tidvis vakre fotoet og den alternative musikken som hører med, hadde filmen hatt fint lite å fare med. Det gjør at dette har noe kvalitet i seg og blir for så vidt en severdig film om du liker langsomme, rare og alternative indiefilmer.

Filmen er for traust og jeg føler filmen har mye nødfoto for å fylle tid i filmen med ekstra lange tagninger uten klipp. Akkurat det kan være ganske kult på film, men her er det ikke brukt på helt rett måte og det føles mer tidsfyll at en scene er lang enn at den er nødvendig for filmens helhet og mening. Filmen skal også være en komedie, men dette er ikke særlig humreverdig, men nesten mer sært enn morsomt, selv om filmen har noen kule og flireverdige øyeblikk.

Stranger than Paradise er skapt med en god gjeng amatørskuespillere og det bærer filmen litt preg av. Jeg sier ikke at dette er direkte slett skuespill, men jeg føler ikke at noen av skuespillerne klarer å skille seg ut i mengden. Det er mulig dette dog er ment som et hverdagsportrett av mer tradisjonelle folk, men dette var ikke stort å skrive hjem om likevel.

Jeg har sett noen Jim Jarmusch-filmer og de har for det meste vært veldig gode. Sist så jeg Night on Earth som er en veldig underholdende film i forhold til dette som skuffet mer. Men filmen har høy score på IMDB med 7.5, men jeg rater ikke filmen så høyt, synes mer dette peiler seg inn på 6 av 10 et sted. Filmen er litt varierende i kvalitet, helt fra det visuelt slående og vakre til det mer opplevd ‘tilfeldige’ og kjedelige. Med andre ord er det andre filmer som du bør prioritere av Jim Jarmusch, selv om dette nok er en obligatorisk kamp for fansen.

- The Dead Don't Die - Et lite feilskjær i en ellers så spennende karriere

• Reelfilm.com
  • Thrillmesoftly.com

USA, Tyskland

Engelsk, Ungarsk

Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), Grokenberger Film Produktion, Cinesthesia Productions