Anmeldelse av The Marksman, amerikansk film fra 2021

Action, Thriller Spilletid: 108 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Liam Neeson dras ned av folka rundt seg.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 10.05.2021]

Jeg kan godt like Liam Neeson som actionhelt, eller som aldrende herre med tyngde innen det militære. I «The Marksman» så har han helt klart tyngden både som rollefigur og som skuespiller, men jeg synes ikke han får nok (eller god nok) støtte fra de som er rundt ham. Dette gjelder det fleste han støter på, men også de som befinner seg bak kamera. Dette er ikke filmen som tar ham videre til neste nivå som aldrende actionhelt, men heller ser ut som et stort steg tilbake.

Et sted på grensen mellom Mexico og USA er militærveteranen Jim (Liam Neeson) bosatt. Dette er et sted som er svært turbulent og Jim får stadig oppleve at mennesker ofrer livene sine i en kamp om å komme inn i USA. En dag treffer Jim på en mor med en ung gutt som han bestemmer seg for å levere til myndighetene ved den lokale politistasjonen, men når han ser hvilke folk som er etter dem og hvordan de blir behandlet i USA. Jim velger å ta saken i egne hender og henter ut den unge gutten fra politistasjonen for å levere ham til hans nærmeste familie i Chicago, og det med det meksikanske kartellet hakk i hæl.

Regissør Robert Lorenz har kun én langfilm på CVen (som regissør) tidligere. Det er filmen «Trouble with the Curve» som er en middels OK film som omhandler en aldrende baseball-speider spilt av Clint Eastwood, og som ble lansert i 2012. Det er ganske lang tid mellom to filmer og med «The Marksman» tar han faktisk et lite steg tilbake. Ikke det at denne filmen er elendig, men jeg synes at den er markant kjedeligere enn andre filmer i samme sjangerlandskap. Problemet er et litt skuffende manus og skuespillere som verken makser ut potensialet til rollefigurene, eller som klarer å gjøre det sterkt nok til å fungere. Her er det Liam Neeson (kjent fra «Taken»-filmene og «Schindler’s List») på sitt mest lunefulle uten noe spenstig å spille opp mot.

Liam Neeson som actionhelt er noe vi har sett fungere i mange filmer, men i «The Marksman» så kommer ikke actionet helt i gang og filmen lener seg mer over på maktdynamikken mellom Liam Neesons protagonist og antagonisten spilt av Juan Pablo Raba (kjent fra «Narcos» og «Peppermint»), samt Neesons kjemi med den unge gutten Miguel spilt av Jacob Perez. Ingenting av dette fungerer veldig godt og gjør at jeg ikke bryr meg om noen av dem. Det er mye stivt skuespill og det virker nesten som at tidsklemmen har gjort at de har nøyet seg med dårlige tagninger fremfor å forsøke å gjøre scenene bedre.

Filmen ser ganske godt ut og den lyder også rimelig godt på hjemmekinoanlegget. Det er en typisk film som fungerer såpass godt på hjemmekinoen at man ikke har behov for å se denne på det store lerretet på kino. Hele produksjonen er såpass nøktern og den spiller på relasjoner i filmen (på godt og vondt), samt at det meste foregår i nærheten av rollefiguren til Liam Neeson. På mange måter er det også en slags simpel «coming of age»-film med elementer av «road trip»-film og snikskytter. På mange måter tenker jeg at dette kunne blitt bra, men at det er altfor mye som drar filmen ned. Jeg klarer ikke å komme høyere enn svak toer på terningen for «The Marksman», for dette er en svakt gjennomført actionthriller hvor jeg føler at jeg har sett nøyaktig samme film utført mye bedre tidligere.

• The Marksman
  • Filmthreat.com
  • Slashfilm.com
  • Sandiegoreader.com
  • Susangranger.com
  • Celluloid Dreams
  • NowToronto.com

«Tre Nøtter til Askepott»

«Gutten som ble julenissen»

«The Harder They Fall»

«Venom: Let there be carnage»

«The Boy Behind the Door»

«House of Gucci»

«Those Who Wish Me Dead»