Anmeldelse av The Conjuring: The Devil made me do it, amerikansk film fra 2021

Grøsser, Skrekk Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

- Skrekkfilm - Les flere.

Mye ståhei for ekteparet Warren på spøkelsesjakt.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.06.2021]

Når de erfarne paranormale etterforskerne Ed og Lorraine Warren tilbyr sin hjelp til en liten besatt gutt og hans familie, starter det som skal bli ekteparets kanskje mest oppsiktsvekkende sak.

The Conjuring-universet er tilbake med sin tredje “hovedfilm”, i en franchise som også har fått flere sidespor som Annabelle, The Nun, med flere. Denne gang må the Warrens slåss med en riktig så hissig sak, igjen basert på det som skal være, eller riktignok er, den virkelige saken om Arne Johnson. Denne karen, med det norsk-svenskklingende navnet, var den første drapssiktede i USA til å påberope seg å ha vært besatt av demoniske krefter da han begikk et drap. Saken vakte stor oppsikt tilbake i 1981 og er utgangspunkt for handlingen her.

Regissør denne gang er (dessverre) ikke konseptskaperen bak disse filmene i James Wan, men heller Michael Chaves. I ettertid er det også på sin plass å lure på hvorfor Chaves ble satt til å forvalte The Conjuring 3, ettersom hans forrige bidrag til franchisen i The Curse of La Llorona regnes som seriens svakeste. Mulig det var en kontrakt. Muligens gutteklubben Grei. Ikke aner jeg. Men resultatet her føles på langt nær som noe fulltreffer.

Filmen åpner riktignok med en skikkelig heftig start, hvor selveste Exorcisten nærmest gås en høy gang og skrekkeffektene virkelig får kjørt seg. Vi aner allerede her at man denne gang har valgt å gå for ‘større’, ‘heftigere’ og 'voldsommere’ enn tidligere filmer. Men funker det?

Som skrekkfilm vil også denne filmen selvsagt i stor grad bli en subjektiv og personlig referansefilm og opplevelse. Har man sett de fleste andre filmene i serien, blir dette dog litt mer som repeterende og utdragende. Historien er denne gang, foruten å være basert på en sann en, også veldig mer kompleks og handlingsspekket. Ekteparet Warren snubler rundt både her og der, og ikke bare i et bestemt demonbesatt hus denne gang. Dette gjør historien mer fragmentert, oppstykket og tidvis gjespende kjedelig i all sin tunge, alvorlige og tematiske selvhøytidelighet.

For det er bare rett og slett ikke særlig skummelt, dette her. Noe av årsaken til at de øredøvende omgangene med jumpscares og resten av skremselstaktikken ikke funker så godt, ligger nok i en blanding av erfarenhet som skrekkfilmtilskuer, og det faktum at handlingen sentrerer seg veldig mye rundt the Warrens denne gang. Som (voksen) publikummer, vet man jo gjerne at disse klarer seg og ikke dør, så spenningen blir ikke voldsomt stor, sånn sett.

Når også handlingen denne gang virkelig krysser "realismespekteret", i den grad man kan snakke om realisme her, og blir såpass voldsom og overdrevet, fordufter den skremmende bunnen av troverdighet som preget i hvert fall den første filmen langt bedre. Større og mere er ikke alltid det samme som skumlere og bedre, noe særlig skrekkgenren snart burde begynne å ta til seg.

The Conjuring 3 tar seg fore å følge ekteparet Warren i langt større grad enn i tidligere filmer. Patrick Wilson og Vera Farmiga i disse to rollene er fremdeles likandes og nesten sjarmerende, smått skrullete ivrige som de jo åpenlyst også må ha vært i virkeligheten. Filmen melker sannhetsgrepet til den virkelige saken til fulle, uten at dette dessverre gjør selve filmen noe mer skremmende av den grunn. Som voksen seer sitter man også til slutt og savner en bedre dekning av den faktiske rettssaken mot Johnson, samt at man også lurer fælt på mye annet rundt denne saken. Som skrekkunderholdning blir dette altså subjektivt nok, men er du erfaren med genren, vil du muligens småkjede deg underveis, tross også mye bra rent filmteknisk. Hvorvidt det blir flere kapitler fra the Warrens oppsiktsvekkende bok av skremmende historier, vites ikke, men det skal man ikke se bort i fra. La oss isåfall håpe man da strammer inn litt her og der. Kanskje var de forrige filmene dessuten såpass creepy at denne tredje faller litt for de høye forventningene.

(Foto/Copyright: SF Studios/Warner Bros.)

- Annabelle Comes Home - Annabelle vil skremme få.
- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- The Curse of La Llorona - Hun kommer med grenseløs ondskap...
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke
- The Conjuring - Nymotens skremsel i gammel innpakning