Anmeldelse av Mortal Kombat, amerikansk film fra 1995

Action, Fantasi Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Variabel og cheesy slåsseunderholdning

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.06.2021]

I forskjellige verdener arrangeres det en turnering hver generasjon. Hver verden velger sine krigere og hvis de taper 10 ganger mot noen av keiserens krigere, så får keiseren av Outworld overta verdenen. Jordens team består av tordenguden Rayden som guide med kjemperne: politikvinnen Sonya Blade, filmstjernen Johnny Cage og munken Liu Kang. Keiseren bringer krigerne til en øde øy. Der skal de slåss mot ninjaene til keiseren og et firearmet uhyre ved navn Goro. Så gjenstår det å se om det er jorden eller keiseren som trekker det lengste strået...

Dataspillfilmatiseringer er sjelden gode, men i nostalgiens navn satte jeg meg ned med filmen da jeg så Netflix hadde den. Mortal Combat er et spill jeg spilte en del på PC i tenårene, og jeg var svært spent på om filmen ville kunne formidle litt av spillgleden og nostalgien jeg hadde av minner fra spillet. Filmen åpner i alle fall med musikken fra spillet i danceversjon som satte meg i noe stemning fra første stund. Men da filmen starter merker vi fra første stund at det er mer enn bare litt ‘ost’ i det denne filmen gir oss. Og derfra og inn fremstår filmen som en real flopp på mer enn bare ett vis, men også med en litt artig, slurvete sjarme. Musikken er også veldig 1990-talles med dancethemelåt som nesten høres som tatt ut av repertoaret til 1990-tallsgruppen ‘2 Unlimited’ (best kjent for sangen ‘No Limit’).

I 1992 kom dataspillet Mortal Combat. Dette var et slåsspill på samme måten som Street Fighter, men litt mer voldelig, der man valgte en kjemper og slåss mot en annen kjemper med forskjellige triks og måter å slås på. Spillet var tilgjengelig på PC, Super Nintendo og Amiga. Og i likhet med Street Fighter og Super Mario, ble dette også en av dataspillene som fikk en film ut av spillet. Det beste med filmen er at dette faktisk speiler spillet litt. Omtrent alle fighterne fra Mortal Kombat 1 og 2 to er med i filmen. Jeg bryr meg dog ikke katten om historien i filmen. Det eneste som betyr noe er å oppleve de små underholdningsøyeblikkene som filmen gir. Og selv om filmen er ganske dårlig laget, har den likevel en del underholdningsfaktor over seg for det rette publikummet, og det er faktisk et underholdningsmoment i seg selv at filmen er så dårlig at den blir bra.

Regien er ved Paul W.S. Anderson, som er regissøren bak filmer som Event Horizon, Death Race, Resident Evil og AVP - Alien Vs. Predator. Han leverer en ganske tam opplevelse med denne filmen. De dataanimerte effektene er også ganske dårlige, faktisk slik at jeg nesten får vondt i øynene av å se på dem og de hadde nok heller passet bedre i et dataspill fra denne tiden enn en film. Men på et merkelig vis er det også litt nostalgifaktor over disse dataeffektene også. Slåssingen har også mye å gå på i koreografien, selv om noe av den er bra kul. Noen filmlokasjoner er faktisk også svært fete og gir noe tilbake til filmen og hever inntrykket. I en av rollene finner vi Christopher Lambert, som er stjernen bedre kjent fra Highlander-filmene. Resten av de i filmen er ikke stort å skrive hjem om, selv om jeg har sett noen av fjesene før i andre filmer.

Reint filmtekniksk er ikke dette stort å skryte over, men filmen har noe tidvis å fare med. Som spillet utvikler filmen seg etter hvert bare til å bli slåsskamper satt etter hverandre. Det kan føles noe monotomt i lengden, og det trekker jeg en del for, men for fansen av spillet er dette kanskje det kuleste med filmen. Og når filmen går fra å være litt småkul i det ene øyeblikket til å føles elendig i det neste og denne variable forestillingen gjør at filmen føles litt som en real b-film mer enn en Hollywoodproduksjon. Noe av humoren er også litt brutal, som da en av rollefigurene spør om hun kan gi et ‘break’ og hun parerer med å knekke nakken på ham. Men alt i alt er dette en grei filmatisering av et dataspill som nok var såpass slett historie og var mer utpreget actionpreget, slik at det ikke egnet seg helt til å lage en spillefilm av. Trumfkortet til filmen er uhyret Goro, som er greit utformet og klarer seg lenge i filmen, men bosskampen mot slutten er litt for enkelt konstruert og det trekker jeg litt for. Tidvis er filmen bra kul og underholdende, men den føles for traust i lengden og den siste halvtimen føles litt for lang.

- Monster Hunter - Tullete høygirsaction som leverer innenfor sine rammer
- Resident Evil: The Final Chapter - En av de beste Resident Evil-filmene!
- Resident Evil: Retribution - Går tilbake til røttene igjen!
- Resident Evil: Afterlife - Hul, men påkostet actionfilm
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Resident Evil - Sci-fi-skrekk med zombier og små overraskelser på lur!
- Soldier - Kjemper for et nytt folks skjebne
- Event Horizon - Romskipet fra en annen dimensjon