Anmeldelse av Spring Uje spring, svensk film fra 2020

Drama, Biografi, Komedie Spilletid: 79 minutter Aldersgrense: Alle år

Småmorsomt og særegent om svenk midtlivskrise

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.06.2021]

Uje er frontfigur i en propaganda-gruppe, lokal politiker og programleder i Sveriges Radio. I dette som er en selvbiografisk historie, spiller han og familien seg selv. Handlingen skildrer livet til Uje som etter hvert må innse at livet vil komme til å forandre seg fremover…

I regi av Henrik Schyffert, kanskje bedre kjent som skuespiller, følger vi altså Uje i det som skal bli en eksistensiell midtlivskrise hvor livets selvfølgeligheter og drømmer ikke lenger nødvendigvis kan tas for gitt. Uje blir nemlig diagnostisert med Parkinson, noe som fører til både fornektelse, sinne, raseri og hemmelighold av sykdommen.

Dette er en særegen, smått finurlig og tidvis morsom mørk dramakomedie som kjører sine egne veier. Slik blir Spring Uje spring en nokså uforutsigbar affære, men hvor det underveis er mange gjenkjennelige faktorer også som, kanskje særlig menn, vil kjenne seg igjen i.

Ikke alt får maks uttelling dog. Enkelte steder føles humornivået for neddempet. Andre steder føles det for påtvunget igjen. Enda andre steder treffer det mer blink. Men dette er rimelig quirky greier altså, hvor Uje Brandelius i front er god og skiller seg ut. Men… han er også egentlig ganske så grå og kjedelig, og dette gjør at filmen egentlig ikke helt treffer taket i verken mye av den den forsøker å oppnå, ei heller som topp mørk komedieunderholdning. Den klarer å påvise den passiv-aggressive måten mange av oss nok møter livets slag i trynet på, men det føles å vare for lenge ut i filmen før dette brytes. Etter hvert blir man mer sur på Uje, enn medfølende og lattermild.

Spring Uje spring er derfor en litt blandet opplevelse som ikke helt treffer poengene eller underholdningsaspektene med fullt trøkk, men som heller aldri virker å forsøke seg på dette. Som litt mer lavmælt dyster komedie funker den slik hakket bedre, og Ujes skjebne er ikke vanskelig å bli både rørt og truffet av. Ekstra emosjonelt blir det jo også at dette er selvbiografisk, og som særegen dramakomedie har man vel aldri sett makan, egentlig. Så, liker du en litt annerledes og kunstnerisk særegen tilnærmelse til livet, ja så kan dette fort slå godt an for deg.

(Foto/Copyright: Arthaus)

• Spring Uje spring