Anmeldelse av Hatchet III, amerikansk film fra 2013

Action, Komedie, Thriller, Grøsser Spilletid: 81 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Skrekkfilm - Les flere.

Enden på slashereventyret...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.06.2021]

Alt begynner med at Victor Crowley blir blåst huet av med en hagle. Da tenker man selvsagt, at det ikke kan være mer fare? Men marerittet er ikke over av den grunn, men det er ofte ingen garanti i slasherfilmer, fordi morderen ikke dør så lett. Jenta går til politiet med skalpen til Victor Crowley og sier at hun drepte ham. Politiet prøver å finne ut om ting i sumpen, men finner ikke noen lik. Politiet synes ikke forklaringen henger sammen og de tror ikke på henne. Men uansett Victor Crowley lever videre og han slutter ikke å drepe. Velkommen til nok et nytt Hatchet-mareritt...

Etter å ha sett de første toi Hatchetfilmene var jeg lysten på mer. Første film var en ganske kul slaher og andre hel grei, men hvordan blir tredje film i rekken? Filmen begynner i hundre og så legger ting seg mer nedpå når jenta melder seg inn. Men jeg må si jeg blir litt lei av at ingen tror på jenta i starten og at hun blir fengslet. Alt beholder samme formel som i de to første filmene og du får mye blod og gørr med på kjøpet. Det blir også en del humor som følger med i blandingen.

Tredje film begynner rett der film nummer to sluttet. Og det virker jo litt rart, særlig når monstermorderen bare fortsetter og fortsetter uten at at han tar skade av når han blir skutt eller saget i to med motorsag. Derfor skjønner jeg at filmer som dette kan få veldig dårlig terningkast i de kretser som ikke dyrker slashersjangeren fullt ut. Hatchet-filmene har hele veien vært å lage en slasher-film slik man gjorde det på 1980-tallet, bare med dagens effekter. Men Hatchet III føles bare som en film som flyter sammen med de foregående uten å stikke seg ut. Filmen føles for tredje gang helt lik som de to foregående. Du får riktignok noen nye friske ansikter, men humoren er også tonet noe ned, men stemningen er likevel lett og leken.

Regien har tradisjonelt vært av Adam Green, men denne gangen har filmskaper Green gitt stafettpinnen videre til sin kameraoperatør BJ McDonnell, som fungerer som regissør, skribent og produsent for tredje omgang. Og det gjør McDonnell ganske lovende til en tredje film å være, men dessverre ikke at det minner om noen klassiker på noe vis og uten å tilføre noe nytt som de tidligere Hatcehtfilmene ikke har kommet med. Filmen starter med ganske kul metalmusikk. Dette gir en del tilbake til filmen av råhet og kulhetsfaktor, særlig siden bandet som spiller har laget en bra låt som fenger med både intensitet og fete sologitarriff.

Som slasherfilm er dette mindre tøysete og har mistet noe sjarme. Filmen føles også noe rotete og har ikke like mye substans som film nummer en, men er omtrent på nivå med Hatchet to i gjennomføring, men bare at filmen føles litt mer intens hele veien enn film nummer to som bare hadde satt inn kruttet helt i begynnelsen og på slutten. Regissør McDonnell vet hvordan han skal leke med lyseffekter og presentere dette best mulig ut i fra det snevre utgangspunktet. Fordi filmen ser ganske okei ut, og det i seg selv redder mye.

Det føles litt mye med hele tre Hatchet-filmer, men film nummer tre føles ørlite bedre enn toeren og langt bak eneren som slasherfilm. Filmen føles litt langsom i enkelte partier og det gjør at jeg mister litt av gløden når jeg ser. Skuespillet er ikke allverdens, og det kanskje kuleste i filmen er å få cameorollen til skrekkikonet Sid Haig, blant annet kjent fra Rob Zombies filmer. Liker også de store mengdene praktiske effekter som gjør filmen bra proff på den siden. Det gjør at filmen får en treer på terningen og en anbefaling om du liker slasherfilmer og må ha servert slutten på Hatchetfilmene, for dere andre, så kan dere med fordel finne noe annet å se, da slipper dere å irritere dere over det typiske fra sjangeren som fansen elsker, men andre synes er direkte dårlig eller pinlig. Det er også denne syke overdrevenheten som gjør at jeg også synes det kan bli litt mye innimellom, men resten av filmen er faktisk ikke så ille laget og det redder en del, selv om filmen er lett forglemmelig og ikke noe jeg setter øynene på mange ganger. Men det er litt kult å se hvordan dette brutale eventyret ender.

- Victor Crowley - Hatchet 4 er en gøyal slasher
- Hatchet II - Andre omgang er mer variabel...
- Hatchet - God, gammeldags slasher-moro

• Hatchet III