Anmeldelse av Hostel 2 (Hostel: Part II), amerikansk film fra 2007

Thriller, Grøsser Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 18 år

Unge kvinner opplever feriemarerittet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.07.2021]

Vi følger tre jenter på ferie i Europa. Etter litt om og men reiser de til Slovakia og kommer de til et lite område i Bratislava. Og etter en del festing venter det store marerittet, når en rekke torturister er samlet for å kunne ta livet av unge folk. Da gjenstår det å se hvordan det går med de tre unge kvinnene som befinner seg i ytterste fare og med en usikker fremtid i møte...

Første Hostel-film overrasket meg litt i positiv forstand. Jeg var dog ikke henrykt over konseptet for filmen, men begir meg rutinemessig ut på neste film i rekken også, og håper på at den leverer, selv om det på forhånd kan se ut som om du får mer av det samme og ikke så mye nytt i denne omgangen. Det var i alle fall min spådom på forhånd, før jeg så film nummer to i rekken.

Selve handlingen åpner med at vi følger en av de unge mennene fra forrige film videre etter slutten i forrige film. Han kommer på sykehus og forteller om det han har opplevd til politiet. I tiden etter sliter han med minnene fra det han har opplevd med mareritt. Og som vanlig følger også filmen litt formelen til mange slashere, uten at jeg skal utdype det så mye.

Denne gangen handler det om noen jenter i hovedrollen. De er på ferie som guttene i første omgang. Det er jo også farligere å være ung kvinne på slike turer. Men det blir på en måte bare samme filmen om igjen bare med unge kvinner i stedet for menn. Det blir selvsagt mye skriking, men det var det hos mennene også, fordi dette er ikke for sarte sjeler.

Igjen er det Eli Roth som står for regien. Han leverte varene ganske tilfredsstillende i første film og andre film starter han også svært likt med samme oppskrift. Med andre ord vet du litt av hva du har i vente, når det starten byr på at torturfolka kvitter seg med bevis fra ofere. Hele veien ligger filmen opp til at det skjer ubehagelige ting, men så er det mye fake skremsel som kommer. Folk dør også lett og det er ikke lett å si hvem som klarer seg lengst i filmen.

Det er en veldig rå form for humor i filmen og de mange rå overgangene føles både klisjemessige og bittelitt friske, men det blir for mye av disse handlingslureriene uten at man blir særlig lurt av det samme gjentakende mønsteret hele veien. Og det er det som er litt kjipt med Hostel 2, at den blir for gjennomskuelig og direkte forutsigbar i alt den foretar seg.

Det blir mye blod i denne filmen også, og noen ekle scener blir det, men dette er en ikke like potent som første omgang, og dette føltes svakere på alle mulige vis. Det blir også denne gangen en del teite reaksjoner og handlinger hos rollefigurene. Synes heller ikke filmen er like nådeløs og brutal som i første omgang og den er dog brutal, men viser ikke like mye denne gangen av de problematiske scenene.

Filmen føles helt grei å se, men litt kjedelig og traust i utformingen. Følte heller ikke at vi kommer like tett på rollefigurene i oppfølgeren som i første. Her er de mer som marionetter for å få handlingen til å pensles inn på torturen. Nesten som en slasher i så måte, bare at dette er et litt annet konsept, men i samme gaten. Til å prøve å sjokkere, var dette ganske tamt i grunnen og en lite rå og litt uengasjerende film. Vi får litt mer bakgrunn på hvem torturistene er og fungerer, men i det store og det hele er det lite nytt i filmen. En svært oppskriftsmessig oppfølger. Slutten er dog det eneste lille oppfinnsomme med filmen. Men om du er i det rette segmentet for filmen, så er dette ok skuring.

- Hostel 3 - Litt annerledes forsøk på å sprite opp Hostel-konseptet...
- Hostel - Et bekmørkt "virkelighetsportrett"

- Death Wish - Oppsiktsvekkende utdatert om høyaktuelle problemer
- The Green Inferno - Skjebnens brutale ironi
- Hostel - Et bekmørkt "virkelighetsportrett"

30.10.2009 sier Aylar Von Kuklinski: Enda bedre enn den første filmen som jeg ga terningkast 6! Går det ann å gi denne terningkast 7? :D Kjempebra film! :)

• Hostel 2
  • 1000misspenthours.com
  • Filmfeber.no

Screen Gems, International Production Company, Truenorth Productions, Next Entertainment, Raw Nerve, Lionsgate