Anmeldelse av American Pie Presents: Girls' Rules, amerikansk film fra 2020

Komedie

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

Forsøk på ny American Pie med jenter i stedet for gutter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.07.2021]

Det er avgangsår og Annie, Kayla, Michelle og Stephanie er på dateren og de fire jentene vet hva de vil ha. Det blir ville fester, frekke eventyr og selvsagt blander en viss Stifler seg med i dansen. Med dette får du en real Girl Power-komedie der jentene setter standarden. De fire jentene er klar for å rocke byen...

Dette er den åttende American Pie-filmen i rekken. Den første hadde premiere i 1999 og tok verden med storm da Jim, Oz, Stifler og Finch var på jakt etter å få seg noe før de skulle videre på College. Videre har det vært 3 oppfølgende filmer med originalgjengen, og samt 4 andre spinn-offs, inkludert denne. Og denne splitter nye filmen fra 2020 har ikke noe med de andre filmene å gjøre annet enn at det er en rollefigur med i filmen som bærer Stifler-etternavnet. Ellers er bare konseptet det samme, og det er det med fire jenter i front i stedet for fire gutter som i American Pie fra 1999.

Filmen har forskjellige faser. Først skal filmen vise at den er drøy og åpningsscenen er tradisjon tro frekk med en ung kvinne som klatrer på taket i bare undertøyet og skal lure seg inn på rommet til en ung mann som masturberer. Og deretter blir vi satt inn i de fire forskjellige jentene i filmen, som har en ting felles, og det er at de er ute etter å tilfredsstille seg på forskjellig vis og i tillegg finne kjærligheten.

Som komedie er dette tamme saker. Poengene er svært billige og de er bare i sexland, men med svært simple virkemidler. Med andre ord er dette en svært pubertal film med anstrengte sexscener, som er drøye, men det vises ikke noe drøyt i bildet annet enn det som antydes at foregår. Du får du ikke se et bryst en gang, men det er ikke nødvendig heller i en slik film, derfor er du herved advart om at dette er en komedie som bare tidvis har poenger å komme med, og de er av en art som ikke frister til å se filmen igjen.

Alt begynner på frekt og sexspøkete vis, og så glir over i det romantiske etter hvert. Handlingen og plottet er svært standard. Vi skjønner raskt hvem som kommer sammen til slutt. Synes filmen begynner okei, men så blir den traustere og traustere utover i filmen. Handlingen er passe flau, men ikke noe i nærheten av så godt eller morsomt skildret at du får en godfølelse av å se det. Mot midten av filmen går luften litt ut av ballongen. Føler jeg bryr meg mindre og mindre om filmen utover i handlingen.

Reint filmteknisk er filmen ok laget og har mange fiffige måter å fortelle handlingen vidsuelt på. En effekt jeg legger merke til er den tegnede effekten som minner om den du fikk i A-HAs video til Take On me. Filmen har også en del scener som sammenligner det å ha sex med det å spise pai og paien er en del av filmen igjen, som i første, men egentlig har den ikke noe funksjon annet enn at de spiser den og at den vises i bildet.

Alt i alt er dette sebart, men filmen mangler et skikkelig manus. Føler filmen bare setter etter hverandre noen spøker og når de tar slutt, så går filmen veldig på tomgang. Det at filmen er litt oppfinnsomt laget, uten å finne opp noe krutt eller annen form for eleganse, høyner inntrykket noe, men når innholdet feiler så til de grader, så kan jeg ikke gi mer enn terningkast 2. Det gjør at denne filmen er blant de tynneste manusene i serien til nå og egentlig en litt for dårlig unnskyldning for å klistre på American Pie-stempelet. Og man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at dette feiler.

Terningkast: 2-

- American Pie: Reunion - Herlig gjensyn
- American Pie Presents: Beta House - Villt nok til tider, men ikke morsomt nok og litt kjedelig i lengden
- American Pie Presents: The Naked Mile - Ny festgjeng, og dessverre ikke nok moro denne gangen heller
- American Pie - Band Camp - American Pie uten orignalskuespillerne er ikke like gøy
- American Pie - Bryllupet - Mer av det samme og tilfører ingenting nytt
- American Pie 2 - En helt ok oppfølger