Anmeldelse av Fear Street - del 1: 1994 (Fear Street Part One: 1994), amerikansk film fra 2021

Skrekk, Grøsser Spilletid: 107 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Slasher - Les flere.
- Skeiv film - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

Velfylt sommerskrekk for ungdom, i tre deler.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 09.07.2021]

Deena og vennene hennes bor i byen Shadyside, også kalt drapshovedstad nr.1 i USA. Flere tilbakevendende drap og mordere har nemlig plaget byen opp igjennom tiden, og nå er nok en drapsmann på ferde! Shadyside blir dessuten mobbet og plaget av nabobyen, Sunnyside, og rivaliseringen mellom disse to skaper ytterligere utfordringer denne sommeren i 1994.

Netflix sin skrekkfylte sommertrilogi starter med denne Fear Street Part 1: 1994. Filmene er basert på ungdomsbokserien med samme navn av Robert Lawrence Stine, også kjent for blant andre Gåsehud-bøkene og disses filmatiseringer fra 2015 og 2018.

Skildringen fra Shadyside blander riktig så mange elementer, både fra filmens verden, mytologihistorie, ungdoms- og popkultur. Netflix har også, nærmest selvsagt og i vår tids ånd, lagt til flerfargende skuespillere og en lesbisk romanse i front. Som en blanding av Stranger Things og utallige slasherfilmer, introduseres vi for et univers og en historie hvor gammel mytologi med hekser, vandrehistorier og spøkelser også kommer inn i bildet.

Det hele begynner imidlertid med en aldri så liten homage til Skrik (1996) i en kjøpesenterscene som tydeligvis kopierer det legendariske åpningsdrapet på Drew Barrymore. Ikke bare er handlingen og komposisjonen her veldig lik, men også musikken er påfallende lik Marco Beltramis lydspor fra Scream. Kanskje ikke så rart dog, for det er nettopp Beltrami som har laget musikken også til Fear Street. En morsom detalj!

Slasherstilen fortsetter også utover i film nummer én, men etter hvert krysses altså grensene for realisme, og inn kommer mer mytologi og overtro, elementer som skaper en salig blanding som kanskje ikke vil appellere til alle, men samtidig fenge kanskje særlig unge seere.

For det er ikke vanskelig å se at Netflix har siktet seg inn mot et yngre publikum med Fear Street-trilogien. Som skrekkfilm får vi servert en blanding av ungdommelig stil, innhold og retromoro, samt tidvis morsomme manusgodbiter. Men samtidig er det ikke noe voldsomt skumle greier dette her. Har man sett sin del av skrekkfilm og slashere, er det lite som overrasker noe veldig her, og noe særlig skummelt er det altså ikke.

Fear Street Part 1: 1994 føles derfor som en hyllest til så mangt, og er tydelig ment som heftig og tidvis blodsprutende moro for et yngre publikum. Nå kommer det riktignok noen overraskelser etter hvert her, både rundt hovedkarakterene og i groteske drap, så direkte tamt er det virkelig ikke for oss voksne og mer erfarne heller. Da sliter filmen mer med å engasjere, for det blir veldig mye ståhei, gnål og egentlig lite handling til virkelig å bringe frem følelser her. Hovedkarakterene er dessuten ikke allverdens sjarmerende, så engasjementet og spenningen overfor disse blir av den mer overfladiske sorten. Som helt grei sommerunderholdning funker dette dog helt greit. Kanskje blir det enda heftigere i del 2, og 3, som kommer i ukene fremover nå.

- Fear Street - del 2: 1978 - Andre omgang er en sommerleirslasher
- Fear Street - del 3: 1666 - Mysteriumet med heksen og løsningen på trilogien