Anmeldelse av Chaos Walking, amerikansk film fra 2021

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 109 minutter

- Sci-fi - Les flere.

Alle kan se og høre hva menn tenker...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.07.2021]

Vi skal til en fremtid på en planet som ligner jorden der nærmest alle kvinner er forsvunnet. Igjen befinner det seg bare menn som lider av en støy som gjør at alle kan høre hva de tenker. Et lite romskip må nødlande på planeten, og i det romskipet befinner Viola seg. Ikke lenge etter treffer hun på Todd Hewitt, en ung mann som tenker å beskytte henne for alt hun er verdt. Men Todd er ikke den tøffeste og mest erfarne gutten på planeten, så han må mobilisere all sin kraft og mot for å prøve å gjøre det rette på reisen for å prøve å få Viola trygt hjem uten at andre skumle menn får has på henne...

Filmen er basert på boken bestselgeren ‘The Knife of Never Letting Go’, skrevet av den amerikansk-britiske forfatteren Patrick Ness. Det første som slår meg er at filmen har et ganske kult og fengende konsept. Liker at vi ikke vet så mye i starten og gradvis får avslørt hva som skjuler seg på planeten med både planetens mørke historie og hemmeligheter. Du får her en verden der kun menn har blitt forpestet med en kraft som viser alle tankene deres i form av bilder, ord og lyder. Dette gir rom for både humor og interessante situasjoner og spenning som oppstår som følge av at folk ikke klarer å kontrollere tankene sine når de ikke skal bli avslørt.

Jeg er stor fan av sci-fi-filmer, derfor gledet jeg meg litt til å se hva denne hadde å by på. Må si jeg likte noe av det jeg fikk. Blant annet noen skumle romvesen, noe teknologi og skapninger på planeten. Ellers synes jeg selve høyttekningen ikke fungerte så godt. Synes de effektene som ble brukt der ikke så særlig gode ut. Det minnet mer om magi alla Harry Potter enn sci-fi. Ellers synes jeg heller ikke planeten så særlig innbydende ut, og dette minnet mer om en veldig 'light' versjon av noe i samme gaten som Divergent, bare mye dårligere og mindre gjennomarbeidet. Jeg trodde med andre ord ikke nok på det jeg fikk.

Selve plotthistorien er ikke stort å skryte av. Den er alt for grunn og har nærmest ingen interessante momenter i seg. Heller ikke de få tvistene som kom, føltes særlig gode. Det var også veldig lite spenning i filmen, da det meste led under en hel del rekke klisjeer som kom løpende på bånd mot oss hele veien. Du vet veldig godt hva du får når du ser filmen. De som er onde, lyser det av lang vei, og de som er gode har glorie rundt hodet. Med andre ord føles filmen alt for rett frem. Det er heller ikke noe særlig appellerende rundt manusarbeidet, og heller ikke hvordan det er festet til film.

Regien er ved Doug Liman, bak store filmer som The Bourne Identity fra 2002, Go fra 1999, Mr. & Mrs. Smith fra 2005 og Edge of Tomorrow fra 2014, i tillegg til konseptfilmen Jumper fra 2008, som floppet litt. Og med Liman bak roret hadde jeg litt troen på denne produksjonen, men Liman har ikke klart å lage en film med ‘Chaos Walking’ som skiller seg ut i mengden. Til det er dette alt for traust og dødt, uten sjarme og noe særlig visuell tiltrekning i scenografi og lignende. Med andre ord er feiler filmen på utseende og fortellerteknikker, både på regi og ellers fotoarbeid.

Skuespillet er dog helt ok. Tom Holland føles faktisk litt blass i filmen og hadde ikke nok sjarme til å fylle denne rollen perfekt. Det kan være det var noe med resten av filmen som heller ikke leverte, men jeg har sett ham langt bedre før enn i Chaos Walking. Da er Daisy Ridley hakket bedre, men hun har ikke en rolle som stikker særlig dypt hun heller. Den som dog leverer best er Mads Mikkelsen som 'bad guy'. Han spiller passe innbitt og slesk i filmen, slik han er god på.

Dette er en sci-fi-film som safer alt for mye til at den klarer å treffe deg med noe spesielt. Det er for mye handling, og ikke noe særlig god historie eller oppbygning til at verdenen kan fungere. I min filmseing har jeg sett en god del b-filmer som har vært langt bedre, mer interessant og langt mer underholdende enn dette. Derfor tror jeg at jeg faktisk må straffe filmen noe, da det rett og slett er for få lyspunkt i filmen til at jeg bryr meg noe særlig om det jeg ser. Det gjør at filmen får dog to solide øyne på terningen, for en film som var litt ok minus, men uten at jeg brydde meg nevneverdig om rollefigurene heller. Det var i grunnen ikke noe kul action heller. Det gjør dette kun til en film som tenåringer uten noen særlig filminteresse vil synes er grei å se.

- American Made - Cruise og regi hever historien opp

• SciFiNow
  • The List
  • Cinemanía (Spania)
  • Wehaveahulk.co.uk
  • Skont Productions (Youtube)
  • Cautionspoilers.com
  • Heyuguys.com