Anmeldelse av Fear Street - del 1: 1994 (Fear Street Part One: 1994), amerikansk film fra 2021

Skrekk, Grøsser Spilletid: 107 minutter

Omtalespalte: Slasher

Her finner du omtaler av slsherfilmer.
Les flere spalteomtaler: Slasher
- Streaming - Les flere.

Tenåringsslasher med heksevri

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2021]

Året er 1994. Etter masse blodig og brutalt massemord i Shadyside, finner en ungdomsjente og vennene hennes ut at det er en ond kraft som står bak. En ondskap har hjemsøkt byen i flere århundrer, og nå er ungdommene klare til å utfordre kraften og få bukt med de mørke kreftene, før de tar kål på dem...

Alt starter med setningen: ‘Det begynte som en spøk og endte i mord’. Filmen åpner friskt med en kvinnelig ansatt på et kjøpesenter som jobber sent. Det er en optimistisk stemning med elektronisk kul musikk, og startscenene har spenstig lyssetting i starten som kan minne litt om Dario Argentos Suspiria. Og etter det begynner ting å bli ganske så skummelt med en god del lureskumlesaker som telefonsamtaler som blir brutt, rare lyder med mer. Og like etter kommer en morder med kniv iført skjelettdrakt etter henne.

Litt kult at Netflix satser på slasherfilmer og denne er godt laget. Dette er første del i Netflix sin Fear Street-trilogi som er skikkelig sommergrøss fra Netflix. Dette minner om Halloween til tider, men med en Skrik-vri på det hele med morder i skjelettdrakt. Og det å skape en film i samme ånd som Skrik og som tar plass i samme tiår som Skrik-filmene begynte, er ganske fett i grunnen. Men etterhvert ser vi at morderne kan ha flere forskjellige skumle fremtoninger.

Mange digger 1980-tallet, men dette er et dykk tilbake til 1990-tallet, som er like eksotisk å dykke ned i det også. Og dette går tilbake til 1994, som er året Norge arrangerte OL på Lillehammer. Liker stemningen og alle de tidsriktige tingene som å bruke tid på chattetjenester som Mirc, klesstilen og ellers musikken med Cypress Hill, White Zombie, Radiohead og lignende. All musikken er noe som bringer frem minner fra en svunnen tid, og det er mye kult med en rekke klassikere og one hit wonders på løpende bånd.

Filmen har en veldig mystisk stemning, men du lurer ikke på hvem morderen er, siden morderen er en kraft som kommer inn i folk og ikke er en person som myrder selv. Dette er en real slasher med mye sjel i. Filmen har mange kule kills, har blod og gore og med grov vold med folk som blir kløyvd i hodet eller får hodet gjennom en brødskjæremaskin. Alt føles passende for en slik slasher alla 2021.

Manuset i filmen er ganske kult med en relativt avansert historie til slasher å være. Første film er basert på bokserien til den amerikanske forfatteren, Robert Lawrence Stine, som er best kjent for å skrevet de populære bøkene i ‘Goosebumps’-serien. Vi får vite at mysteriumet har foregått i århundrer og at man ikke kan stoppe morderne med kuler. Det hele kommer tilbake til en forbannelse som en heks skapte i 1666. Og på slutten fortsetter eventyret og da går vi tilbake til 1978, for å få mer av historien. Med andre ord føles dette faktisk litt kreativt skapt.

Første film opererte litt i samme landskap som Skrik, så blir det spennende å se hvor dette bærer hen i neste film som dykker enda lenger tilbake i tid. Det som i alle fall er sikkert er at dette var ganske vellykket slashermoro med heksevri, med litt lignende greier til Stranger Things, som ikke er en dårlig beskrivelse på litt hvordan dette føles. Filmen er laget med hensyn på tenåringer og er lett moro, og selv om dette ikke blir veldig skummelt på noe plan, så fungerer dette utmerket som slasher.

Du får med andre ord en del av det du er ute etter innenfor sjangeren, selv om naken hud uteblir i den første omgangen i alle fall. Skulle nok ønsket meg enda mer spooky saker, men dette var langt over det jeg forventet av en slik film, så med andre ord får Netflix mer enn godkjent på dette, og kjenner jeg gleder meg til oppfølgerne, etter denne første filmen som setter standarden og satt oss inn i universet vi dykker ned i.

- Fear Street - del 2: 1978 - Andre omgang er en sommerleirslasher
- Fear Street - del 3: 1666 - Mysteriumet med heksen og løsningen på trilogien

- Fear Street - del 2: 1978 - Andre omgang er en sommerleirslasher
- Fear Street - del 3: 1666 - Mysteriumet med heksen og løsningen på trilogien

- Velfylt sommerskrekk for ungdom, i tre deler.

• Fear Street - del 1: 1994
  • Filmparadiset.se