Anmeldelse av Charlie og sjokoladefabrikken (Willy Wonka & the Chocolate Factory), amerikansk film fra 1971

Familie, Musikal, Fantasi, Komedie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 7 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Roald Dahls bokklassiker frontet av en gnistrende god Gene Wilder

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 21.07.2021]

Det er få bøker som sitter såpass godt i hjernebarken som den fabelaktige historien om Charlie og sjokoladefabrikken til Willy Wonka. I nyere tid er nok de fleste mest vant med filmen til Tim Burton, men det er filmen til Mel Stuart fra 1971 som blir ansett som den beste av de to versjonene, hvor 71-versjonen fikk en Oscar-nominasjon for «Best Music/Scoring Adaptation/Original Song Score». Og det er nok gjennom musikken at den har sin største styrke.

Verden står på hodet og alle ønsker å få tak i Willy Wonkas nye sjokolade hvor det er plassert ut 5 stykk gullbilletter som gir inngang til Willy Wonkas berømte sjokoladefabrikk. De fem billettene er svært ettertraktede og en av de som ønsker seg en billett mer enn noe annet er den lille gutten Charlie (spilt av Peter Ostrum), som bor i fattige kår med alle fire besteforeldrene sine og den hardtarbeidende moren. Når så Charlie åpner en sjokolade og finner den femte og siste billetten, er det hans livs mulighet til å oppleve et snev av håp og generøsitet i fabrikken til den eksentriske fabrikksjefen Willy Wonka (Gene Wilder).

Boken til Roald Dahl har jeg lest for omtrent 30 år siden, og filmen til Tim Burton fikk jeg også sett ved et par anledninger da den kom ut og nå i nyere tid hvor eldstemann i huset ville se Burton sin versjon. Nå som 1971-versjonen er ute på 4K UHD, følte jeg det var på høy tid at jeg endelig fikk sett den originale filmen med en høyt anerkjent rolleprestasjon av Gene Wilder («Young Frankenstein» og «Blazing Saddles») som selveste Willy Wonka. Og etter at filmen en konsumert, vil jeg nok slå fast med at Gene Wilder er filmens absolutte høydepunkt.

Filmen bader omtrent i sterke fargekontraster, og det er tydelig å se skillet mellom Charlies egentlige hverdag opp mot eventyret han får oppleve i sjokoladefabrikken. Det er et godt snev av samfunnskritikk blandet inn med det eventyrlige og barnslige som et barnesinn kan fryde seg over ved et slikt besøk. Spesielt når det er Roald Dahls sinn som har skapt hva som skjer inni fabrikken. Det som er fint med denne gamle versjonen satt opp mot den nyere Burton-utgaven er at det ikke er CGI her. Praktiske effekter gjør at filmen har en ekstra dimensjon som er mye mer interessant å følge. Det er nok ikke det for de aller minste, for ved bruk av praktiske effekter og et roligere tempo gjennom filmen, faller nok mange bort.

Og så skal det sies at skuespillet til alle andre enn Gene Wilder er på nippet til parodisk. I hvert fall sett med «dagens øyne». Det er et stort skille mellom den lekne stilen og lune tryggheten som Wilder fremviser. Regien til Mel Stuart er også ganske trygg. Her er det ikke noe fjollete eller tullete valg, men en fin linje som går fra start til slutt med innspill av snedige morsomheter. De musikalske innslagene er også herlige små avbrekk som gjør at filmen står seg sånn passe greit i dag også. Jeg synes, tross begredelig skuespill av flere sentrale skikkelser, at dette er en helt OK firer på terningen.

- SVK - Store Vennlige Kjempe - Pen Roald Dahlsk filmatisering
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Matilda - Søtt, artig og moderne eventyr
- Heksene - Spennende hekseeventyr

- Besøk på sjokoladefabrikken med det rare i...

• Charlie og sjokoladefabrikken
  • Las Vegas Review-Journal