Anmeldelse av Fear Street - del 3: 1666 (Fear Street Part Three: 1666), amerikansk film fra 2021

Grøsser, Mysterie Spilletid: 114 minutter

- Streaming - Les flere.

Mysteriumet med heksen og løsningen på trilogien

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.07.2021]

Vi skal tilbake til år 1666. Der treffer vi Sarah Fier, som er en ung kvinne. Hun har en jentekjæreste og en dag ser en mann dem i skogen og sladrer til resten av byen. I 1666 har vi et samfunn preget av at den kristne tro står i sentrum, og da er synd som dette skikkelig styggedom, som man virkelig får svi for. Og etter at byen rotter seg sammen mot dem og skaper en løgn om at djevelen er i byen, så blir de to unge kvinnene merket som hekser, og da er gode råd dyre...

Tredje omgang med Fear Street begynner bedre enn den andre. Nå skal vi tilbake til heksens tidsalder i 1666. Jeg engasjeres litt av rollefigurene her, fordi de er så skjøre. Og det er mer historiefortelling i siste film, men filmen bruker en del moment på å komme igang. I starten føles filmen mer som en dramafilm om livet på 1600-tallet, før hekselunsjestemningen kommer igang. Da får vi se at mennene i byen vil straffe folk i byen og skal få det til å se ut som om styggedom har gjort de tingene folket steller i stand for å straffe noen kvinner. Med andre ord får vi en heksejakt uten like.

Denne tredje omgangen skiller seg også ut og drar en ny vei tilbake til middelalderen. Filmen føles mest som et mørkt drama og har ikke noe særlig slasherspor i seg, slik som de foregående filmene. Vi får her historien om noen unge kvinner som blir urettferdig behandlet og må betale dyrt for det. Derfor inngår noen en pakt med djevelen for å ta hevn på byen og innbyggerne der. De føler ikke de har noe å tape og frykter ikke djevelen, men vet ikke helt hvilke krefter de egentlig setter i kraft og hvilke konsekvenser det får, men nå får i alle fall byen virkelig onde krefter å virkelig bekymre seg for.

Plottet har en del tvister og er ikke så rett frem som jeg hadde sett for meg på forhånd. Faktisk blir dette en okkult dramathriller med litt nerve i. Føler jeg kom tettere på rollefigurene her enn i de foregående filmene da det var veldig mange rollefigurer å fokusere på. Likevel er filmen litt begrenset, men også et friskt pust inn i Fear Street-trilogien, som har fokusert på et nytt kapittel og en ny tid for hver film. Denne siste filmen klarer også å ha en del gjemt krutt for å få løsningen på mysteriet om hva som skapte morderkraften i den lille byen.

I siste del av filmen rulles mysteriumet opp i 1994, og det er da vi får igjen for å ha sett hele tre filmer før dette avrundes. Det betyr at ungdommene kjemper mot morderne med livet som innsats for å få slutt på ondskapen. Og denne siste delen er en rein slasher og et opprullingssegment. Men jeg synes ting glir litt vel lett mot slutten og med det forventet jeg mye mer av avslutningen enn det jeg fikk. Det er heller ikke så mye slasher i filmen som jeg skulle ønske heller.

Filmen er litt enkel i oppbygning og føles litt todelt. Likte nok best 1666-tiden i filmen, men så er det en annen del som også tar plass og trenger å være der på grunn av dette er en trilogi. Men for min del ble det litt mye temposkifte i filmen og det hele føltes litt vel episodisk. Filmen løser opp i løse tråder, men konklusjonen er ikke helt etter min smak, det er dog noen tvister, men det er ikke nok for meg. Dette føltes mer rotete lagt opp og nådde ikke helt opp mot de forrige filmene. Og jeg må si jeg likte best den første filmen i serien, etter det gikk det litt og litt nedover. Derfor får denne filmen kun en sterk treer på terningen.

- Fear Street - del 1: 1994 - Velfylt sommerskrekk for ungdom, i tre deler.
- Fear Street - del 2: 1978 - Andre omgang er en sommerleirslasher

- Fear Street - del 1: 1994 - Velfylt sommerskrekk for ungdom, i tre deler.
- Fear Street - del 2: 1978 - Andre omgang er en sommerleirslasher

• Fear Street - del 3: 1666