Anmeldelse av Gi det videre (Pay It Forward), amerikansk film fra 2000

Drama Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Gutten som ville endre verden...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.08.2021]

Vi skal til syvende klasse på en barneskole i Las Vegas, Nevada. Der presenterer den nye samfunnsfaglæreren Eugene litt av et nytt skoleprosjekt. Han utfordrer elevene til å finne på noe som kan forandre verden. Det får klassen til å prøve å bruke sin kreativitet for å komme opp med ideer, men ingen av dem er noe særlig revolusjonerende, uten om en. Lille Trevor kommer med en ganske original og enkel ide. Han ønsker å hjelpe tre personer som har det vanskelig og så utfordre hver av dem om å hjelpe tre andre videre. Dette er en ide som høres enklere ut enn den er å gjennomføre. Trevor har høyt ambisjonsnivå, men det er ikke lett å gjøre gjøre gode gjerninger for folk når det ser ut som det ikke forandrer noe i lengden, men det skal vise seg at ideen stikker dypere enn han først tror...

Filmen begynner med action fra første stund med en kriminell og politijakt. Dette virker litt rotete og jeg føler ikke jeg kommer helt inn i filmen før hovedpersonen Trevor kommer med i den, da er den spede begynnelsen raskt glemt. Trevor har det ikke lett og har en mor som jobber som stripper og er alkoholiker, og en far som har forlatt ham på grunn av alkoholproblemer han og. Men likevel har Trevor et stort hjerte for andre, og det engasjementet smitter over på de rundt ham.

Denne filmen er god fordi den får deg til å tenke gjennom verden. Filmen kan først virke litt naiv og enkel, men underveis har den også en del tvister og måter å gjengi budskapet i filmen på. Det er ikke alltid livet blir som man forventer. Alle valg i livet man tar, kan få ringvirkninger, og selv den som prøver å gjøre en forskjell, er ikke garantert å lykkes. Synes filmen speiler verden godt med mangfoldet som er i den, både godt og ondt, og alle har en bakgrunnshistorie som har formet den personen de er blitt.

Synes starten var litt svak i filmen og det tar litt tid før filmen pensler seg inn på det interessante momentet med filmen og det som virkelig fenger. Likte det momentet med filmen at det hele føles litt mystisk i starten. Det er ikke alle som er helt rett frem heller og det tar tid å bli kjent med rollefigurene. Den mystiske stemningen og den fine flyten i filmen er det jeg liker best med den. Og til tross for at filmen tar opp mange såre skjebner, så er dette en veldig fin film, som rører en å se.

Reint filmatisk er ikke filmen allverdens, selv om filmen tidvis har noen stilfulle og fiffige fotobakgrunner som gjør filmen vakker å se, som da gutten i filmen sykler rundt i nabolaget med noen svært vakre trær som skiller seg ut. Kameravinkler og kameraføring er også litt myk. Regien er ved Mimi Leder, bedre kjent for filmer som Deep Impact og The Peacemaker. Men det er denne filmen jeg synes Pay it Forward er den beste filmen hennes, og det til tross for at den floppet da den gikk på kino. Filmen var ment å være et Oscarfrieri, men det er den ikke, da heller mer en folkelig film som det er lett å bli glad i. Musikken virker litt generisk for filmer fra denne tiden, med en litt mystisk med litt åpen og jazzete lett pianomusikk, som dog er med på å sette atmosfæren i filmen.

For min del synes jeg filmen rørte noe i meg, og det er også noen små tvister underveis, som gjør filmen bra severdig. Dette er ikke bare to timer med rein naiv godhet, synes filmen har flere lag mot slutten. Det at filmen hopper litt frem og tilbake i tid mellom nåtid og tilbake til skolebenken hos Trevor, gjør også sitt for at filmen virker litt mer mystisk i fremførelsen. Liker rollefiguren Trevor som er godt spilt av Haley Joel Osment (Den sjette sansen). Synes også Kevin Spacey (American Beauty) og Helen Hunt (Livets lyse side) leverer gode rolleprestasjoner og leverer rollefigurer som engasjerer i henholdsvis læreren og moren til Trevor. Disse rollefigurene skaper et bra spor for å binde sammen alle sidehistoriene som utfyller hovedhandlingen. Det er også en god dynamikk mellom Trevor og læreren, der Trevor faktisk kjører mesteparten av showet. Filmen er både god, rørende og sterk. Det gjør at jeg roter opp en svak femmer av skuffen.

Terningkast: 5-

- Deep Impact - Skal du se en katastrofefilm, se denne!
- The Peacemaker - 90-tallsaction gir bånn pinne hele veien

21.08.2011 sier Jacob: Helt enig! Liten perle av en film det her. Kvein Spacey, Helen Hunt og Haley Joel Osment (The Sixth Sense-gutten) gjør alle tre minneverdige skuespillerpresentasjoner. Helt utrolig hvor mye godt skuespill du finner i den filmen. Er noen ting å plukke på her og der, men alt i alt en nokså ukjent(/undervurdert) film som overrasket meg til de grader. En av de vakreste filmene jeg har sett på lenge. Anbefales ja!
03.07.2009 sier Andreas Strømmen: Herlig film - Anbefales til alle.
Kevin Spacey, og Haley Joel Osment er to FULLTREFFERE i sine roller for denne filmen.

• Gi det videre
  • Spirituality and Practice