Anmeldelse av Jerry Maguire, amerikansk film fra 1996

Komedie, Drama Spilletid: 138 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

«Show me the money!» på 4K UHD

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 25.08.2021]

Regissør Cameron Crowe har laget mange filmer som har holdt seg greit nedpå i stedet for å dundre på med pompøse historie av episk kaliber. Gjennom filmer som «Elizabethtown» og «Almoust Famous» har han gjort seg bemerket med en lun historiefortelling, interessante rollefigurer og musikk som har vært som balsam for sjelen. Da «Jerry Maguire» i 1997 ble nominert i hele 6 kategorier, var det liten tvil om at Cameron Crowe hadde gjort en god jobb, men hvor godt har den faktisk holdt seg fra lanseringåret 1996 frem til 2021?

Den dyktige sportsagenten Jerry Maguire (Tom Cruise) har ett mål for øyet, og det er å revolusjonere bransjen ved å gi mer av seg selv (på et personlig plan) til sine klienter. Etter å ha skrevet og gitt ut et manus om dette til alle sine kolleger, får Jerry snart sparken og står dermed på bar bakke. Vel … med unntak av en regnskapsfører i firmaet, spilt av Renée Zellweger («Bridget Jones’s Diary» og «Cold Mountain»), og en amerikansk fotballspiller ved navn Rod Tidwell (spilt av Cuba Gooding Jr.). Nå må Jerry prøve å finne tilbake til sine gamle takter, samtidig som han gjør sitt aller beste for at Rod skal lykkes.

6 Oscar-nominasjoner og den filmen som tjente inn niende mest penger i løpet av 1996 er ikke småtteri for en dramafilm hvor personene står i sentrum foran begivenhetene. «Jerry Maguire» ble en fin suksess som fikk vist frem talentene til alle de tre sentrale skuespillerne (Cruise, Zellweger og Gooding Jr.), hvor også det ble 1 Oscar-statuett til Gooding Jr. for beste mannlige birolle. Det er liten tvil om at «Jerry Maguire» var en suksess, men det mest spennende med en slik 25 år gammel film er heller hvordan den står seg i dag. Og skal jeg være helt brutalt ærlig, ble jeg ikke like emosjonelt knyttet til karakterutviklingen til Tom Cruises rollefigur denne gang, hvor jeg kanskje felt en tåre eller to mot slutten av filmen første gang jeg så filmen for cirka 25 år siden. Likevel klarte jeg å nyte filmen og lot meg rive med av både engasjement og morsomme, små dialogvekslinger.

Musikken som Cameron Crowe tar i bruk i denne filmen er blant annet den nydelige låten «Secret Garden» av Bruce Springsteen, samt låter av giganter som Paul McCartney, Bob Dylan, Tom Petty, Neil Young og The Rolling Stones, for å nevne noen. Dette er skrudd sammen og plassert på en så god måte at man ser at Crowe er mer enn en simpel regissør. Ikke bare har han fått med seg disse låtene, men han serverer også manus og gjør en formidabel jobb med å fortelle en historie som isolert sett ikke burde fungerte veldig bra, men som fungerer meget godt i disse rammene som Crowe setter opp.

«Jerry Maguire» er fortsatt en film som tar deg med på en berg- og dalbaneferd, og som setter en deilig liten støkk i meg underveis før den lar meg føle på godfølelsen før den går over i det litt triste og melankolske. Tom Cruise virker i etterpåklokskapens navn å være litt FOR påskrudd i enkelte scener, men det er fortsatt ingen som leverer som Cruise når det trengs. Utgaven som filmen nå er tilgjengelig på, i 4K UHD, fungerer helt greit. Det er ingen referansefilm som Universal Pictures er ute med her, men den ser bra ut og lyder godt når Crowe setter i gang med sin musikalske ferd. Terningkast fire.

- Almost Famous - Om musikk, mennesker og livet

- Kul film med engasjerende historie

15.12.2012 sier Pål Frostad: Likte også denne filmen ganske godt. Den har sine øyeblikk og som du sier så vet man ikke helt hvor dette tar veien :)
15.12.2012 sier Jacob: To år etter at jeg skrev dette har jeg endelig fått sett filmen. Og den likte jeg svært godt! Likte at en aldri visste helt hvor filmen ville ta veien. Skuespillet var topp. Noe av det beste jeg har sett av Tom Cruise. Dette er noe annet enn alle de helt identiske romantiske komediene Hollywood spyr ut om dagen. Ligger mellom femmeren og sekseren for min del. Tror jeg ender på en sterk femmer!
06.02.2011 sier Jacob: God omtale! Har lyst til å se denne :) Har sansen for både Cruise og Gooding Jr.!
31.08.2009 sier Andreas Strømmen: Herlig film.
Tom Cruise viser at han er en GOD skuespiller, og dette var absolutt rett film! :)

• Jerry Maguire

Sony Pictures Entertainment