Anmeldelse av Deltagjengen (Animal House), amerikansk film fra 1978

Komedie Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

En klassisk, men litt utdatert høyskole-komedie

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 03.09.2021]

Filmen som på norsk er mer kjent som «Deltagjengen» er nå ute på 4K UHD, selv om jeg ikke akkurat har hørt medsamlere av fysisk format skrike etter denne utgivelsen. Det er likevel et hyggelig gjensyn med en liten perle fra barndommen som, sett i dagens lys, ikke virker å ha like kontroll over mine lattermuskler. Mye virker utdatert, og det er nettopp det som er vanskelig med en komedie: å lage en som holder mål 10, 20, 30, 40 eller i dette tilfellet 43 år etter at den kom ut.

På høyskolen Faber er det stas å bli en del av brorskap som står for noe, men de to nye elevene Larry (Tom Hulce) og Kent (Stephen Furst) får ikke innpass hos de beste av det beste. Dermed går det nedover på rangstigen og de ender opp den rufsete gjengen hos Delta Tau Chi, hvor sprit, damer og gale påfunn er en del av deres identitet og sjel. Når rektoren ved høyskolen ønsker at hele brorskapet skal gå nedenom og hjem, starter en kamp mellom to parter som ikke har tenkt til å gi seg. Koste hva det koste vil.

Når vi snakker om National Lampoon, så har vi gjennom tidene fått servert flere komedier som lett kan bli beregnet som klassikere innen sin sjanger. De aller beste av dem har vært på ferietur med familien Griswold, men i høyskolemiljøet har de også klart å lage ålreite komedier. Selv om «Van Wilder» helt sikkert ikke har holdt seg spesielt godt den heller, så er nok dét min favoritt fra National Lampoon sin CV innen høyskole-komedier. Fra barndommen var likevel dette en film som til stadighet ble skjøvet inn i VHS-spilleren for et gledelig og enkelt gjensyn. Jeg visste hva jeg fikk og var rimelig fornøyd med det.

I dag har filmen riktignok tapt seg ganske kraftig. Det skal generelt mer til for at en komedie skal glede meg, og «Animal House» fikk det knapt til å humre litt ved to små anledninger. Og jeg tror faktisk at det var nostalgi-faktoren som kilte meg begge gangene. Filmens store høydepunkt er mannen som forlot oss altfor tidlig bare 33 år gammel; John Belushi. I rollen som den gale og mest bekymringsfrie mannen i brorskapet, får Belushi det som ser ut til å være frie tøyler og koser seg godt med det. Han er på mange måter det komiske innslaget i en komedie som ikke makter å være spesielt morsom. Det jeg ikke tenkte mye på den gangen jeg så filmen med litt mindre filminteresserte øyne er små gjesteroller av særdeles habile skuespillere som Kevin Bacon, Donald Sutherland og Bruce McGill. De gestalter roller de ikke alltid har fått æren av å gjøre i de mest kjente filmene sine og utgjør et interessant skuespiller-ensemble i en film som ikke tar seg selv spesielt høytidelig.

At filmens høydepunkt kommer i slutten av filmen kan jeg leve med, men at det som var mest festlig var stillbilder med tekst om hva som har skjedd med rollefigurene etter at filmen er slutt, er jo litt kjedelig. Jeg hadde håpet på en mer saftig og vittig film enn dette, og må se meg skuffet av det jeg minnes var en fest av en komedie. Noen filmer skal man bare la ligge om man har hatt et godt inntrykk av dem, og dette var helt klart en av de filmene. En gledelig side av filmen er at denne utgivelsen på 4K-formatet har gjort at filmen fremstår som en bedre teknisk utgivelse enn den kanskje egentlig er. Jeg synes faktisk at filmen ser overraskende frisk ut til å være en 43 år gammel komedie, og jeg har ingen problemer med å innse at 4K-utgivelsen av denne filmen er absolutt godkjent både når det gjelder lyd og bilde. Terningkast tre.

- Blues Brothers 2000 - Bandet samles for å dra ut på veien igjen!
- Beverly Hills Purk 3 - Axel Foley besøker en fornøyelsespark
- Oscar - Stallone i vill forviklingskomedie.
- Amerika for mine føtter - Murphy som prins i fremmed land
- ¡Three Amigos! - Komedie om stumfilmstjerner med seriøse forviklinger
- Spioner som oss - Hjelp, vi er blitt spioner!
- Rollebyttet - Morsomt rollebytte
- Twilight Zone: The Movie - 1960-tallets svar på X-Files i filmversjon...
- En amerikansk varulv i London - Varulv-klassikeren funker som gjensynsfilm.
- The Blues Brothers - Den kuleste musikalfilmen ever!
- The Kentucky Fried Movie - Drøy sketsjefilm med mye humor og glimt i øyet

- Vill festing og mye morro på College

26.04.2010 sier Pål Frostad: Jeg er veldig fan av at man gir karakter i forhold til det man opplevde da filmen kom ut, bare synd at jeg ikke en gang var påtenkt i 1978. Jeg digger John Belushi og synes det er artig å se litt filmer av ham, så synd han digget narko litt for mye...
26.04.2010 sier dreamrocker: Hei ja, der var den omsider. En gammel kjenning. Denne lo vi oss glugg ihjel av husker jeg. Ikke noe stor film sånn sett som du så riktig påpeker, men den var kjempegøy i sin tid husker jeg. Belushi var stor husker jeg. Toga toga toga.......... Det var en femmer i sin tid, så da gir jeg den det nå og, selv om jeg er enig med deg at det nok fra dagens tilstand ikke kvalifiserer til mer en firer.
Gøy og latterlig

• Deltagjengen