Anmeldelse av Lolita, amerikansk film fra 1997

Drama, Romantikk Spilletid: 137 minutter Aldersgrense: 18 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

Kontroversielt innhold med forbuden frukt, men godt laget

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.09.2021]

Det hele begynner i Cannes i Frankrike i 1922. Da er Humbert Humbert 14 år gammel og faller for den vakre Anna, som er på hans alder. Dette var et øyeblikk som preger hans lyster. Og da han kommer til New England i 1947, er han 39 år gammel, og er en professor som har reist til USA for å undervise. Han ser på et hus der han skal bo hos en familie. Han slår først fra seg, men så får han et glimt at datteren i huset, som er tidlig i tenårene og velger å leie av den grunn. Dette utvikler seg til litt av en besettelse av tenåringen Lo, og dette skaper en hel del rekke problemer og skjær i sjøen for den middelaldrende mannen når lystene tar overhånd på en forbuden frukt…

Filmen åpner med flott natur og en eldre lastebil som kjører i påvirket tilstand, slik at han så vidt klarer å holde seg på bygdeveien. Vi skjønner at personen som kjører har opplevd noe voldsomt, men ikke helt hva det er. Like etter går vi tilbake til begynnelsen og så får vi hele historien bak det som har skjedd. Og da vet vi jo at dette skal inn på et spor som pensler seg inn til denne fortvilende startscenen.

Dette er en remake av Stanley Kubricks film fra 1962 med samme navn som denne, som igjen bygger på en bok av den russiske forfatteren Vladimir Nabokov som ble utgitt i 1959. Jeg så filmen til Kubrick for et par år siden for første gang og likte den godt. Den gikk ganske forsiktig i svingene på grunn av sensuren, og jeg lurte derfor litt om hvordan en nyversjon på slutten av 1990-tallet ville forholde seg til sensuren i forhold til en film laget på starten av 1960-tallet.

Boken var ganske kontroversiell og ble forbudt flere steder da den kom tilbake på slutten av 1950-tallet. Og dette er jo en svært umoralsk fortelling på flere måter. Jeg synes heller ikke det er greit at middelaldrende menn fantaserer om barn. Det er selvsagt lov å holde slike synder i hodet sitt og ikke leve dem ut, men dette føltes litt ubehagelig å se til tider, og det er nok meningen også, å spille på tabuer. Versjonen jeg så var også klippet, og hadde 18 års aldersgrense da den kom, som nå er senket til 15 år.

Det hele er svært spekulativt, og handlingen er jo ganske så creepy og vi får en middelaldrende herre som faller for en tenåring. Han har sine lyster og velger å bo hos en familie kun på grunn av at Lolita bor der. Filmen inneholder flere pikante scener der tenåringen teaser Humbert. Hun oppfører seg umodent og er i grenselandet mellom barn og voksen. Hun vet at det er galt at hun oppholder seg sammen med Humbert. Hun er obstanasi og vanskelig å ha med å gjøre for moren hennes.

Filmen er regissert av Adrian Lyne, kjent for andre filmer som ‘Jacobs inferno’ (1990), ‘Farlig Begjær’ (1987), ‘Nine 1/2 Weeks’ (1986) og ‘Flashdance’ (1983). Her prøver Lyne seg på en film som nok deler folket. Den ene parten avskyr innholdet og den andre halvparten ser på dette som en film. Filmen har en fortellerstemme som går i starten for å sette oss inn i hovedpersonens tanker, og dette er en effektiv måte å sette igang filmen på. Hovedrollen spilles av solide Jeremy Irons, som på tiden dette ble spilt inn var en suksess-skuespiller alle ville jobbe med. Dominique Swain spiller tittelrollen Lolita og det gjør hun på solid vis, i en alder av bare 15 år under innspillingen. Det gjorde at de måtte bruke stand-ins i alle sexscener.

Som Kubricks film, omhandler dette det samme og er bygget opp som et realt drama. Filmen begynner i det små og prøver å utfordre oss som seere mer og mer. Det hele er godt filmatisert og regissør Lyne gav oss også filmen ‘Farlig Begjær’, som også beveger seg i et landskap der man lever på kanten med det akseptable og lystene tar overhånd. I filmen kaller Lolita Humbert for far, det er noe som føles ekstra rart og ubehagelig. Og selvsagt blir det et forhold full av lidenskap, skyld, sjalusi, galskap og også sorg.

Filmen er stødig laget og det står litt i kontrast til innholdet som er mildt sagt kontroversielt. Og dette går svært mye lengre enn det Stanley Kubrick gjorde med sin film. Likevel er ikke dette en film som går veldig langt i hva den viser, selv om en god del problematisk materiale antydes. Filmen føles mer og mer som et mareritt etter at hovedpersonen roter seg inn i affæren med den unge Lolita, og det blir også noen urovekkende marerittscener i filmen.

Jeg sliter litt med å rulle terning på filmen. Den klarte ikke helt å engasjere meg skikkelig, men det er ikke så mye å ta filmen på, annet enn at den er kontroversiell. Derfor lar jeg tvilen komme filmen til gode og ruller en firer på terningen. Det fortjener filmen fordi, regissør Adrian Lyne, har klart å skape en film som sitter bra i forhold til det han har fått å jobbe med av materiale, men Farlig Begjær føles som et bedre og mer spennende filmverk. Liker ganske godt slutten på filmen i Lolita, der ting går mer på tverke.

- Lolita - Middelaldrende herrer og en ung tenåring...

- Farlig Begjær - Sidespranget han aldri glemmer...
- Flashdance - Oser innimellom av danseglede

• Lolita