Anmeldelse av I skuddlinjen (In the Line of Fire), amerikansk film fra 1993

Drama, Thriller Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Clintern som barnevakt for presidenten

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 27.09.2021]

Barnevakt er kanskje å si det så pent og tullete som mulig, for i «In the Line of Fire» er Clint Eastwood nærmeste livvakt til presidenten, og med sitt iskalde blikk skulle man kanskje tro at ingen turte å forsøke seg på noe tull. Men jaggu tror du ikke John Malkovich har skumle planer, og langt hår. Skummelt begge deler sier du? Ja, men det verste er at det presenteres i 4K-formatet. Da blir det skummelt bra bilde og sånn … Blir det ikke det, da?

Etter at det fatale skjedde på en tidligere vakt da livvakten Frank Horrigan (Clint Eastwood) ikke klarte å beskytte president Kennedy, er nå Frank tilbake i bresjen – og nok en gang er jobben å beskytte den sittende presidenten i USA. Samtidig jobber Mitch Leary (John Malkovich) med å planlegge hvordan han kan ende livet til den samme celebre politiske makten som Frank har viet sitt liv til å beskytte.

Den eksemplariske høyheten av en filmpersonlighet som heter Clint Eastwood har gjort enormt mye godt både foran og bak kamera, men har også svært mange forglemmelige filmer som aldri helt brant seg fast på minnet. «In the Line of Fire» er derimot en tettpakket og godt fortalt thriller som huker fast i meg allerede i de første scenene og tviholder på taket frem til den kulminerer i en rimelig tilfredsstillende slutt. Og i løpet av spilletiden er det regissør Wolfgang Petersen (kjent med filmer som «Das Boot», «Outbreak» og «Troy») som loser oss som ser på med stødig hånd og god veiledning gjort gjennom Jeff Maguire sitt Oscar-nominerte manus.

Generelt sett er det mye godt håndverk som støtter opp under historien som fortelles, og jeg har sett denne filmen flere ganger opp igjennom årene og nå er den faktisk blitt 28 år gammel allerede. Man ser at tiden har gjort sitt både med stil, bilde, farger og alt som hører til, men til å være en skikkelig thriller av 90-tallet så synes jeg den fungerer godt også i dag. Filmen har jeg sett på VHS, DVD, Blu-ray og nå 4K UHD, og jeg synes ikke det er vanskelig å gi den best skussmål anno 2021-utgaven. De har pimpet den opp på de fleste rette stedene, men bevarer også sjarmen som automatisk fulgte med på en film av denne årgangen. Nei, den ser ikke helt uovertruffen ut og den lyder heller ikke som perfeksjon gjennom lydanlegget på hjemmekinoen. Likevel er det en hyggelig opplevelse og det blir jo bedre og bedre for hvert nye forbedrede format som kommer på markedet, og der er «In the Line of Fire» faktisk ganske så god.

Filmen, isolert sett, er en fornøyelig affære også denne gang – ved tredje gjensyn. Jeg synes kjemien og dynamikken mellom rollefigurene til Clint Eastwood («Million Dollar Baby» og «The Mule») og John Malkovich («Red» og «Con Air») er det som virkelig gjør at filmen fungerer. Filmen er satt opp med en ganske så vanlig struktur og sprenger absolutt ingen grenser, men jeg synes at den klarer å skape en pirrende nerve som er særdeles spennende å følge. Det er heller ingen tvister eller vendepunkt i filmens oppbygging eller slutt som gjør at man får hakeslipp, men det er heller ikke en sånn type film. Dens fundament er solid, og det den bygger oppå fundamentet står fjellstøtt.

Litt treg er den nok for de som ønsker thrillere med så høyt tempo og så mange visuelle krumspring at det trigger et epilepsi-anfall hos en blind person, men det man investerer tid og engasjement i, får man også oppleve og nyte frukte av når den er slutt «In the Line of Fire» er verdig en firer på terningen, og jeg vil faktisk gå så langt som å si at den pirker borti den femte prikken på terningen.

- Troja - Brad Pitt i heltedrama med mange kule og store slag
- Den Uendelige Historien - En svært solid eventyrfilm
- Das Boot - Tysk ubåtfilm på sitt beste

- Agent mot morder i litt av et spill

• I skuddlinjen
  • Reelfilm.com