Anmeldelse av Tidsforbrytelser (Los Cronocrímenes), spansk film fra 2007

Action, Eventyr, Drama, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 88 minutter

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi
- Actionfilm - Les flere.

Leken tidsreisefilm med stort underholdningshjerte

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.10.2021]

Det hele blir litt moro når den middelaldrende mannen bruker kikkerten ut mot skogen og plutselig fanger en jente i skogen hans oppmerksomhet, og som ikke det var nok tar hun av seg klærne. Og det får mannen til å bli så pirret at han drar ut i skogen selv. Der ligger jenta naken, men da han nærmer seg henne stikker en mann med rosa maske en saks inn i armen på ham. Og med en slik pussig begynnelse, er det duket for en merksnodig blanding av en rekke kule komponenter som dras i en retning du ikke så komme ut i fra slik dette startet.

Dette er meget lekent lagt opp. Nå kommer det ikke som en bombe at filmen omhandler tidsreiser, særlig siden tittelen antyder det heftig, men dette hadde nok blitt mer 'mind blowing' om jeg ikke hadde visst nettopp det. Du får likevel noen aha-opplevelser i filmen likevel og mange artige vendinger som også skaper ekstra krydder til filmen på fikst vis. Det gjør at innholdet føles kulere og kulere, jo lenger man kommer inn i filmen. Du blir rett og slett litt hypnotisert av filmen og det den har å by på i denne heftige thrilleren med mye å by på.

Filmen er smal og leken om hverandre og det kom ikke som noen bombe at filmen ble tatt ut til Bergen Internasjonale Film Festival i 2008. Liker at den stilige handlingen forklares, gjennom en heftig plottseanse der man i starten ikke skjønner mye av det som skjer. Men filmen har mer å by på også utover i filmen og det gjør at dette har en god spenningskurve stort sett hele veien. Det gjør dette til en meget solid og svært underholdende tidsreisefilm noe utenom det vanlige med mange svært heftige tidsreisekonsekvenser og felles for dem alle er at dette fremstår som en svært kul film få har hørt om og bare venter på at noen skal oppdage den.

Regien er ved Nacho Vigalondo, som lager en meget solid thriller. Filmen starter på friskt vis med mye fiffige fortellergrep med en rekke kule kameravinkler og måter å klippe på. Visuelt er dette ikke dårlig heller, men det er leken med innholdet som virkelig griper fatt i oss. Dette er meget mye film på noe som sikkert er et sparsomt budsjett. Føler filmen søker tilbake til de mer kreative verkene i filmhistorien, der det ikke er fokus på effekter men heller fokuserer på det å fortelle.

Manuset er også mer eller mindre genialt. Digger hvordan det også ligger en litt fandenivoldsk mørk humor over det hele som blir tydeligere i hver tidsløyfe. Ut i fra hva som skjer vikler hovedpersonen seg inn i et mareritt han ikke ante var mulig. Liker også slutten på visen som skaper en real ende på visen. Dette kan minne litt om det komplekse tidsreisemesterverket Primer fra 2004, bare at dette har utrolig mye mer nerve i seg og er særdeles underholdende i forhold.

Alt i alt er dette en sykt severdig film som har mye av det jeg søker i en solid film. Dette er med andre ord definisjonen av underholdningsglede for meg. Liker at filmen til stadighet overrasker med nye vrier der man ikke vet helt hva som foregår. Og dette lekne plottspillet er det som gjør filmen ytterst suksessfull og skaper stor magi med enkle midler. Dette minner med andre ord om actionversjonen av Primer i så måte. Så om du liker tidsreisefilmer er dette noe du må få med deg. Glem Looper, dette er mer komplett, friskt og sært på en kul måte.

• Tidsforbrytelser
  • Thefilmyap.com