Anmeldelse av Hemmelighetenes Hus: Dødsfallene i Burari (House of Secrets: The Burari Deaths), indisk dokumentar fra 2021

Dokumentar, TV / Serie Spilletid: 135 minutter Aldersgrense: 16 år

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Dokumentarfilm - Les flere.

Var familietragedien drap, selvmord, eller noe helt annet?

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 10.10.2021]

Når en hel familie i Delhi blir funnet døde i sitt hjem, oppstår panikk og oppstyr både lokalt og nasjonalt. Rådville etterforskere står og klør seg i hodet, for var dette et groteskt drap, eller var det et kollektivt selvmord? Imens spekulerer folket og mediene noe voldsomt på bakgrunnen for tragedien, i blant rykter og forvirrende saksopplysninger.

Denne saken om den indiske storfamiliens makabre og mystiske død, vakte enorm interesse og oppmerksomhet da den skjedde, sommeren 2018. Og ikke uten grunn. Når politiet altså finner hele den tilsynelatende velfungerende, friske, hyggelige og normale familien død, bringer det frysninger på ryggen til hele etterforskningsteamet, naboer, øvrig familie og samfunnet rundt.

Familien boende i dette huset besto av 7 kvinner, og 4 menn. 9 av dem voksne, to av dem barn/ungdom. Synet som møtte etterforskerne overgikk alt av hva man tidligere hadde sett og opplevd. Fra et gitter oppunder stuetaket, ble 10 av de 11 funnet hengende, døde, mens den ellevte, som var bestemoren, ble funnet liggende død på soverommet. Alle var de bundet rundt hender, føtter og med bind for øynene. Hva skjedde?!

Regissør Leena Yadav har gjort en forholdsvis nedpå og saklig tilnærming til saken, og skyr heldigvis unna de verste sensasjonalismegrepene, noe som fort kunne blitt måten å skildre en så spesiell sak på. Hun går dermed ikke å fotsporene til det vi får se mye Indisk media gjorde, nemlig med en hårreisende tabloid og grelt overdrevet fremstillingsmåte, hvor underholdningsaspektet, sjokkeffektene og ryktespekulering i stor grad dominerte nyhetsbildet om denne saken den påfølgende tiden.

Igjennom vitnesbyrd fra naboer, øvrig familie, politi og andre fagpersoner, tilbys vi et blikk over saken som gir også oss selv muligheten til å få et så godt overblikk over den bisarre saken, som mulig.

Mange kan sikkert mene slike true crime-dokumentarer fort kan bli for privat opprørende og sosialpornografiske, noe som langt på vei er forståelig. Vårt kikkerbehov er alltid noe av det første som blir tilfredsstilt i møtet med virkelige saker og hendelser, men under denne umiddelbare overflaten, kommer også flust av langt viktigere ting til syne, etter hvert.

Det handler blant annet om viktigheten av å snakke om saker som dette, mulige bakgrunner til at noe slikt i det hele tatt fikk lov til å hende, hva som kan ha vært bakenforliggende årsaker, med mer. Noe av kulturen i India handler tydeligvis om å ikke nødvendigvis snakke om ubehagelige personlige ting, noe som ytterligere kan ha vært med på å la et skrekkscenario som dette få vokse seg frem.

På samme måte som det var ubehagelig å snakke om hendelsene og årsakene til terroren her hjemme i 2011, er det på samme vis viktig å ikke tie slikt ihjel, men nettopp altså å snakke om det, ti håp om å lære. Vi mennesker gjør svært mye rart, og uforståelig, men det blir ikke mer forståelig av å la være å snakke om det, snarere tvert imot.

Den grufulle hendelsen med denne familien rommer så mye, i alt i fra de familiære båndene, tradisjoner, kultur, religion, fysiske og psykiske utfordringer, samt det nærmest definitive mysteriet i hvordan dette altså kunne skje. Forklaringen ligger nok i summen av alt dette, men hvor den siste lille brikken kanskje aldri vil bli funnet. Som menneskeportrett blir derfor Hemmelighetenes Hus: Dødsfallene i Burari noe man som seer umulig klarer å ikke bli oppslukt av, og hvor det i hvert fall for undertegnede oppfattes som noe av det sterkeste som har kommet av true crime de siste årene.

(Hemmelighetenes Hus: Dødsfallene i Burari kan strømmes på Netflix og består av 3 episoder.)

Les mer om dokumentaren

India