Anmeldelse av Verdens verste menneske, norsk film fra 2021

Strålende skuespill, i kommende norsk Oscar-kandidat!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.10.2021]

Julie nærmer seg 30 med stormskritt og har mange talenter, men samtidig har hun få resultater å vise til i livet. Hun er sammen med den suksessfulle tegneserieskaperen Aksel som blant annet vil stifte familie. Men Julie holder igjen. Hun føler seg ikke helt der, enda. Når hun plutselig treffer den yngre og sjarmerende Eivind, velger hun å forlate Aksel. Som den åpne og impulsive dama hun er, stresser hun likevel videre med å finne meningen og formen, med sitt eget liv.

Regissør Joachim Trier har igjen slått seg sammen med manusforfatter Eskil Vogt og runder av sin Oslo-trilogi med Verdens verste menneske. Etter Reprise (2006) og Oslo, 31.august (2011), fortsetter han sin skildring av livets mange utfordringer, nyanser og dilemmaer. Denne gang møter vi altså på Julie, fabelaktig spilt av Renate Reinsve.

Og la oss derfor starte med stjerna først. Reinsve, for mange et ubeskrevet skuespillerblad, har virkelig slått igjennom med denne rollen og filmen. Hennes historiske pris som første norske skuespiller til å vinne pris i Cannes nylig, går dermed rett inn i historiebøkene. Og karakteren som Julie er stor, ja selv til å være hovedrolle. Reinsve er med i hver eneste scene og (nesten) alle bilder, og hun går igjennom hele registeret som en skuespiller nærmest kan oppvise i følelser, frustrasjon, gleder, sorger og sinnsstemninger. Hennes Julie er derfor lett forståelig nok en så stor karakter, at det blir helt umulig å overse henne, selv blant en haug med andre filmer og karakterer, i Cannes.

Og Julie er et moderne menneske på så mange vis. Hun er bilde på vår tids “luksusmenneske” som egentlig har alle verdens muligheter, i hvert fall på papiret, men som likevel føler seg rastløs, retningsløs og altså fremdeles kan føle seg som verdens verste menneske.

Det er så mye å kjenne seg igjen i her, for igjennom Julie sitter man nærmest konstant og enten nikker anerkjennende, ler og humrer med henne, og/eller speiler seg kraftig i henne og de utfordringene hun går igjennom. Det er mange likheter med denne filmen og tematikken i vårens også herlige Ninjababy. Men der Rakel og hennes problemer lå mer i et renere romcom-landskap, der blir Julies historie langt mer voksen også i stil, form og i en bredere tematikk.

Som drama geleider hun, Trier, Vogt og de andre oss igjennom både hverdagstablåer, situasjoner og problemstillinger som engasjerer og provoserer, samtidig som dette også er en romcom hvor kjærligheten og godene ved livet nydelig illustreres flere ganger. Triers filmspråk er stort sett av det lavmælte, streite og rett-frem språket, men han flesker innimellom til men noen riktig som uforglemmelige grep. I en av scenene får Julie en “ut av kroppen-opplevelse” som illustreres ved at hun løper rundt i Oslo, mens alt og alle andre har stoppet helt opp. I en annen scene tripper hun til i fleinsopprus, med tilhørende kamera- og bildegrep. Dette beriker i stor grad filmopplevelsen ytterligere .

Selv om disse enkeltscenene er flotte i seg selv, drar de oss samtidig også litt ut av den gode flyten som filmen forøvrig besitter og oppviser. Og det er her man kan sitte og kjenne på følelsen av at Trier enkelte ganger blir litt for konstruert i sin iver etter å skille seg ut.

Det vil si… scenene er som sagt gode i seg selv, men som kontraster til det ellers så sombre språket, får de noe overkunstnerisk og ironisk nok noe uoriginalt over seg som ikke nødvendigvis alltid styrker opplevelsen. Man sitter eksempelvis under soppscenen og nærmest venter på at “ok, nå kommer det garantert en kunstnerisk sopprus-scene”, og jammen meg så kommer den ikke også, liksom.

Triers stil er generelt noe det smaker sterkt skoleflinkt over og som ikke nødvendigvis vil fenge alle like godt. De helt store filmatiske grepene, toppene og bunnene florerer ikke, mens det tematisk og i manus likevel er langt mer bevegelse. Mot slutten føles også historien litt vel dyster og baktung, og avrundingen virker kanskje litt lettvint, beleilig og kjapp. Igjen virker det her som Trier nærmest bevisst akter å gå imot både klisjémessige genregrep, og for alt i verden ikke skal gi oss en slutt som det lukter kommersiell film av. Dette gir dog ikke nødvendigvis den beste avkastelsen.

Historien om Julie rommer og skildrer uansett så mye at totalopplevelsen føles veldig rik og god, og hvor Reinsves karakter er noe som vil bli husket i lange tider. Nå er det bare til å vente og se hvordan Oscar-akademiet tar i mot denne norske filmperlen, for Norges Oscar-bidrag til neste år, ja dét blir Verdens verste menneske garantert!

(Foto/Copyright: SF Studios/Oslo Pictures)

- Thelma - Spiller på flere svært vellykkede strenger samtidig
- Louder Than Bombs - Finskrevet og beskjedent forløsende familiedrama