Anmeldelse av Nordsjøen, norsk film fra 2021

Katastrofefilm Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 12 år

- Actionfilm - Les flere.

Katastrofefilm på tomgang, men med fengende scenario.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.10.2021]

Når en norsk oljeplattform plutselig går ned utenfor Ormen Lange-feltet, starter en katastrofe som mangler sidestykke i norsk, og global, oljehistorie. Tusenvis av oljearbeidere må plutselig evakueres, og tidenes redningsaksjon i Nordsjøen er i gang! Midt i dramaet står Sofia, en ung undervannsrobot-gründer som sammen med kollegaen Arthur må kjempe mot klokka for å redde sin kjæreste som er fanget i dypet av en havarert plattform!

I hovedrollen som Sofia står det nye stjerneskuddet Kristine Kujath Thorp som virkelig har slått igjennom etter sin hovedrolle i prisbelønnede Ninjababy tidligere i år. Historien er ført i pennen av Lars Gudmestad (Den største forbrytelsen, 2020) og Harald Rosenløw-Eeg, sistnevnte mannen bak også Bølgen (2015) og Skjelvet (2018). Regissør John Andreas Andersen styrte spakene også i Skjelvet, og med Nordsjøen føles Rosenløw-Eeg og Andersen å for det meste gjøre nokså det samme igjen. På godt, og vondt.

Tematikken, historien og det enorme scenarioet som tegnes og varsles faretruende nære i starten, er filmens absolutte beste side. Filmen er god på å illustrere, forklare og bygge opp under hvor enorme hendelser og påfølgende katastrofe som er i ferd med å skje i Nordsjøen. Hvorvidt dette er 100% troverdig og også er en reell fare, får andre ta seg av å bedømme. Det oppleves i hvertfall troverdig nok slik det legges frem i historien, og funker godt som katastrofepremiss og i å vise det påfølgende helvetet som oppstår når det (selvsagt) også skjer. Dette tilfører filmens beste nerve og katastrofestemning, i genrens beste forstand.

Men… så var det dette med genre, da. Nordsjøen tynges nemlig av nettopp genrekonvensjoner og det velkjente formatet i katastrofefilmer, hvor vi selvsagt ser, skjønner og vet hva som kommer, gjerne også lenge før det faktisk skjer. Norge har på få år blitt Nordens og Nord-Europas soleklare katastrofefilm-nasjon, noe som i seg selv er kult, for CGI-arbeidet og effektene er også blant filmens heftigste og beste rent filmteknisk.

Samtidig bærer Nordsjøen også preg av slitasje i en historie som er såpass identisk med både Bølgen og Skjelvet, at den levner lite igjen til fantasien og det uforutsigbare. Det er særlig i persondramaet rundt Sofia og hennes kolleger og samboer, at dramaet blir lite direkte spennende eller nervepirrende dessverre.

Historien er helt grei på karakteretablering og tegning, men genrens mange kjente markører gjør at vi lett skjønner hvordan ting skal utvikle seg og til slutt gå. Denne personlige historien rundt Sofia blir også litt påfallende liten og enkel, siden vi ikke får se flere plattformer, og folk, bli evakuert enn kun i én scene og med ét konkret helikopter. Det hadde selvsagt også vært morsomt å sett hendelsene i lys av internasjonal media og dekning, men da beveger vi oss forståelig nok litt mer utenfor både tid, budsjett og fort inn i tv-serielandskapet i steden.

Nordsjøen vil med andre ord lett kunne bli en heftigere opplevelse om man ikke har sett både Bølgen og Skjelvet først. For som genrefilm tråkker regissør Andersen og Co i akkurat de riktige sporene, spor som dog er så velkjente at filmen i perioder blir direkte kjedelig. Som norsk “blockbuster” er det dog selvsagt morsomt å se noen av de største filmscenene som er produsert her til lands. Og scenarioet med at havbunnen kollapser rett utenfor norskekysten, i stor grad grunnet vår egen oljehistoriske skyld, er et perfekt utgangspunkt som vil gi mange frysninger på ryggen!

(Foto/Copyright: Fantefilm Fiksjon/Nordisk Film Distribusjon)

- Skjelvet - Katastrofe på høyde med det beste innen genren
- Uno - Leverer drama med spenning

• Nordsjøen
  • Jump-cut.no
  • God Morgen Norge (TV2)
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Drm24.no
  • Skont Productions (Youtube)