Anmeldelse av The French Dispatch, amerikansk film fra 2021

Komedie, Drama Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 9 år

- Komedie - Les flere.

Erketypisk Anderson, i et helt vilt oppslukende univers!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 21.10.2021]

I den fiktive franske byen Ennui holder et amerikansk magasin til og hvor husets rimelig fargerike journalister byr på nyheter, saker og portretter fra virkeligheten, alle i hver sin stil, form og med tidvis riktig så alternative fremgangsmåter. I dette som er en kjærlighetserklæring til journalisme, skildres skaperkraft, originalitet, søken og formidlingsevne av en annen verden!

Hver gang regissør Wes Anderson serverer en ny film, er det som en opplevelse i seg selv. Hans tidligere titler som The Royal Tenenbaums (2001), Moonrise Kingdom (2012) og Isle of Dogs (2018), er alle eksempler på Andersons unike filmstil. Best og mest dog, likner nok hans nyeste film på The Grand Budapest Hotel fra 2014.

Også i The French Dispatch bruker han mange av sine faste skuespillere, som Tilda Swinton, Bill Murray, Owen Wilson og Adrien Brody. Nye navn er imidlertid denne gang Frances McDormand, Timothée Chalamet og Bond-aktuelle Léa Seydoux. Det er med andre ord et svært så stjernespekket rollegalleri her, og hvor mange av dem til og med kun opptrer i små og korte scener. Det er fremdeles en fryd å se Swinton i aksjon, Brodys stiliserte karakter, og Seydoux som byr på litt av hvert i denne filmen.

Man må holde tunga rett i munnen når man skal forklare Wes Andersons stil, form og regi. Enklest kan man si at historien og narrativet er delt inn i en prolog, et reisebrev, tre hovedkapitler, og en avslutning. Som svært ulike deler legges det frem alt i fra hysteriske og fargerike reisebrev, via særegne karakterreiser, hvordan magasinsakene ble til, med mer.

Den velkjente stilen til Anderson innebærer enormt gjennomarbeidede, detaljrike, korte og kjappe kulissescener og tablåer, ja ikke ulikt som en haug med bevegelige stillbilder. Her assosierer vi oss tidvis til den svenske (nesten)navnebroren Roy Andersson og hans også særegne stil. En stor forskjell mellom disse to auteurene er dog blant annet tempoet, for her kommer det så kjappe, korte og ville scener på løpende bånd, at man får følelsen av å miste mye underveis.

Og det bringer oss over på kanskje noe av det mindre positive ved The French Dispatch. Samtidig som man sitter og beundrer de enormt gjennomarbeidede enkeltscenene, og alt arbeidet dette må ha krevd, klarer man ofte å kun suge til seg en brøkdel av innholdet i dem. Dette gir filmen riktignok en stor egenkvalitet i at man fint kan se filmen mange ganger om igjen, og slik oppleve helt nye ting, men samtidig blir den også veldig krevende å holde tritt med underveis.

Det er dog hinsides imponerende å se det som trolig er en kun live-action gjengivelse av en film, hvor CGI-arbeid (trolig) er helt fraværende. Dette er en oppvisning i scenografi, stil og auteur-regi som kun Anderson er helt alene om i verden!

De ulike delene i filmen er ikke nødvendigvis like interessante og underholdende. Foruten altså å være i overkant detaljerte og spekkede, er noen også såpass tunge og sære, at det kan være vanskelig å henge med og forbli engasjert hele veien.

Slik blir The French Dispatch en litt ujevn opplevelse, men rent filmteknisk i stil, form og uttrykk, er dette et kunstverk av en soleklar toppfilm! Liker du Andersons tidligere filmer, blir du absolutt ikke skuffet, for her får du det legendariske fargerike, spreke og totalt uforutsigbare Andersonske, iblandet herlig humor, gullkorn og scener du aldri trodde du skulle se på film. Samtidig skal du være god om du klarer å henge med på halvparten her!

(Foto/Copyright: Twentieth Century Fox Film Corporation)

- Isle Of Dogs - Herlig mørk, sjarmfull og underholdende animasjon med litt til ettertanke
- The Grand Budapest Hotel - Magisk og storslagent filmunivers fra Anderson, igjen!
- Moonrise Kingdom - Nostalgisk sjarmbombe!
- Den fantastiske Mikkel Rev - Familievennlig Mikkel Rev
- The Darjeeling Limited - En artig og eventyrlig reise