Anmeldelse av Vegas, norsk film fra 2009

Drama Spilletid: 118 minutter

Vegas - Trailer 21.09.2009

Fascinerende ungdomsportretter

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.09.2009]
I ’Vegas’ kommer vi inn i livene til hovedsakelig de tre hovedpersonene Bjørn, Terje og Marianne. Bjørn er 14 år og blir plassert på et akuttmottak for ungdom fordi det hjemme hos ham bare er bråk mellom mor og far. Her møter han på Terje på 13 år, forlatt av faren etter at han var medskyldig i at moren falt over bord på danskebåten og døde. Terje har imidlertid store problemer, lik faren, med å takle tiden i etterkant på en fornuftig måte, og mener moren fremdeles kan være i live. Marianne har på sin side byttet fosterhjem fire ganger bare det siste året, hun er en temmelig sta og vill jente. Alle tre har de en felles utalt drøm, og sammen legger de ut på en reise fylt av tro, hat og kjærlighet. Ingen kommer dit de hadde planlagt, men alle finner hjem.

Livene til disse tre Bergensungdommene byr på alt i fra dagligdagse hendelser og sysler, via de mer humoristiske innslagene, til de rent hjerteskjærende episodene. Vi følger dem nærmest inn og ut av hjemmene deres, stadig tilbakefallende til ungdomsmottaket og fosterfamilier. Men innimellom alt dette finner de likevel vennskap seg i mellom, selv om de er veldig ulike.

Det hele starter riktig så friskt, vågalt, og spenstig, ja en sitter nærmest og måper av den ene åpningsscenen etter den andre. Det er frekt, dristig og vågalt å introdusere karakterene slik det blir gjort! Men nettopp dette må bare beundres og bejubles, for det er ikke noe dagligdags, i hvert fall ikke innen norsk ungdomsfilm! De sterke hendelsene setter en slags tone for de tre ungdommenes videre skjebne, og deres kamp mot både foreldre, kommune og seg selv er godt i gang.

Fra første stund makter både Terje, Marianne og Bjørn å fange oppmerksomheten med et knallsterkt skuespill og en naturlighet som er sterkt beundringsverdig. Ja selv enkelte bikarakterer får deg til å bli beveget inntil flere ganger. Det er tydeligvis blitt gjort et meget nøye, veloverveid og vellykket castingarbeid til denne historien! Med et variert filmspråk, som aldri blir for stillestående eller kjedelig, blir vi sugd med i hendelse etter hendelse. Alt er bare så fascinerende godt gjort!

’Vegas’ er, som nevnt, både en modig, tøff og sterk film. Den både engasjerer, rører, opprører og klapper friskt til deg på de rette stedene. I tillegg er den en meget viktig film, fordi den historien den forteller dessverre sannsynligvis er en aktuell historie for mange barn, ikke bare her hjemme i Norge. Den taler en sak for en samfunnsgruppe som sjelden får sitt å si, i hvert fall ikke innen norsk underholdningsfilm. Derfor er det veldig beundringsverdig gjort av et filmteam å lage nettopp en slik sterk film! Skal en reagere på noe, kan det muligens være følelser av overspill og tangering til overdrivelser på det emosjonelle planet. Dette er imidlertid noe for hvert enkelt av øynene som ser filmen. Enkelte scener er uansett helt klart hjerteskjærende og meget sterke, i positiv forstand!

’Vegas’ inneholder uvanlige barne- og ungdomsportrett, gjort på en såpass røff og vågal måte at det føles som noe mer internasjonalt over det hele. Regissør Gunnar Vikene har tidligere regissert barne- og ungdomsfilmen ’Trigger’. Med ’Vegas’ tar han ytterligere steget høyere opp på den norske regissørhimmelen, sammen med både skuespillere og filmteam forøvrig! Filmen anbefales derfor på det sterkeste for alle mennesker med hjerte og følelser intakt.

Se om film er på streaming:

- Her er Harold - Lun og vittig sær historie
- Trigger - Hest er best i familiefilm!
- Himmelfall - En film det er lett å bli glad i

04.03.2020 sier Nicker: Daniel er favoritt karakteren min! Herregud så bra skuespill fra den gutten
17.09.2010 sier Snippxx: Ahh, denne så vi på skolen, veldig bra film.
17.09.2010 sier Pål Frostad: Denne filmen må jeg få sett. Har hørt mye bra om den.
17.09.2010 sier nito: En sterk film.....Viser realiteten for mange barn og unge.

• Vegas
  • Bergens Avisen (ba.no)