Anmeldelse av The Hand of God (È stata la mano di Dio), italiensk film fra 2021

Drama Spilletid: 140 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming

Italias Oscar-bidrag er bare helt nydelig!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.12.2021]

Unge Fabietto bor i Napoli på 80-tallet hvor han sammen med sin store og fargerike familie opplever glede, latter, bråk og tragedier. Når hans store fotballidol Maradona blir kjøpt opp og flytter til byen, starter både positive og negative hendelser i hans ungdomsliv. Hans fremtid blir utydelig og diffus, og han selv blir mer og mer usikker på livet.

Regissør for dette fabelaktige oppvekstdramaet, er Paolo Sorrentino, mannen bak Oscar-vinneren Den store skjønnheten (2013), og tv-seriene The Young Pope (2016) og The New Pope (2019). The Hand of God, hvis tittel spiller på den legendariske hånd-scoringen av Maradona, er Italians Oscar-bidrag for 2022.

Dermed kan denne ende opp med å kjempe mot vår egen Verdens verste menneske, en annen film som er lagt til og skildrer livet i en storby. I Napoli er det forøvrig umulig ikke å trekke linjer og likheter til nydelige Call Me by Your Name når man ser hovedrolleinnehaver Filippo Scotti i aksjon. Ikke bare likner han Timothée Chalamet utseendemessig, men locations, handling og setting er også mye likt her.

Ikke minst får man denne retrofølelsen tilbake til egen ungdomstid, hvor sommer, sol, forelskelse, og andre livsproblemer alltid lå og vaket i skyggene av den ellers så deilige sommersolen.

Historien om Fabietto og hans familie rommer så mye, skildres så pent, tidvis særegent og uforutsigbart, at man aldri kjeder seg eller faller av lasset. Sorrentinos regi preges av små og store tidshopp, noe som gjør en del med tempoet, drivet og den narrative fremleggingen som føles friskt og uvanlig. Karakterene er fargerike, annerledes og er drysset et smått surrealistisk støv over, noe som gjør filmen både morsom, humoristisk lett og småsær eksentrisk.

Men det bikker aldri over, og akkurat som Fabiettos ungdomstid, slik minnes man også selv alle de rare og merkelige folkene man møtte på sin vei og som var med på å forme oss slik vi ble. Dette er både en hyllest til livet, storfamilien, relasjoner og bånd mellom enkeltmennesker som rører, engasjerer og morer.

The Hand of God klarer nemlig å bli en så rik og mangesidig oppvekstskildring, at man hele tiden speiler seg selv, spesielt i Fabiettos ståsted. Hans seksuelle oppvåkning, relasjonene til menneskene rundt seg, og ikke minst sin elsk til filmmediet virkelig skaper karakteren Fabietto. Samtidig skildres og krydres han også av herlige små bikarakterer han omgir seg med.

Kompleksiteten skaper slik troverdighet, farger og et sterkt innhold som i hvert fall treffer undertegnede rett i hodet, og hjertet. Filmen kan minne om den (minst) like fabelaktige serien Min Briljante Venninne, også denne lagt til Napoli, bare på 50-tallet. Frister det med andre ord med en eskapistisk opplevelse til det sommerlige og eksotiske Italia, skjønt med mangefasetterte over- og underlinjer om liv og oppvekst, er The Hand of God dermed sterkt anbefalt.

(Foto/Copyright: Selmer Media)

(The Hand of God går på enkelte kinoer, og kan også strømmes på Netflix)

• The Hand of God
  • Fotogramas