Anmeldelse av The Suicide Squad, amerikansk film fra 2021

Action, Eventyr, Komedie Spilletid: 132 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Warner Bros og DC prøver igjen.

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 20.12.2021]

Det er ikke så lenge siden vi så Warner Bros og DC prøve å få liv i Suicide Squad på det store lerettet. Med (stort sett) andre skuespillere og en mer leken regissør, skulle endelig antiheltgjengen til DC få se sin rettferdige film fullbyrdet. Mottakelsen har vært stort sett neddynket i lovord, men hvorfor er denne så mye bedre enn det første forsøket de kom med 2016?

På en liten øy - hvor en diktator styrer med jerngrep – har myndighetene i USA bestemt seg for å sende en gruppe med hardbarka «soldater» for å få slutt på styret. Samtidig ønsker de å finne ut hva øya holder skjult for allmennheten og eksponere deres store hemmelighet en gang for alle. Hvem er bedre egnet for et slikt selvmordsoppdrag? Amanda Waller (Viola Davis) har en gruppe med innsatte uten noe å tape som passer utmerket for dette oppdraget: The Suicide Squad!

Etter at regissør James Gunn fikk fyken (etter noen tvilsomme tweets for mange år siden) av Disney-konsernet fra å lage den tredje Guardians of the Galaxy-filmen, tok det ikke lang tid før beilerne var ute med forslag om å lage andre filmer. Gjennom Warner Bros og DC skulle han få et tilbud som lignet på det han allerede hadde skapt hos Marvel. Valget falt altså ikke langt unna Guardians of the Galaxy, men denne gang hos en gruppe antihelter kalt The Suicide Squad. Og det beste med alt var at Gunn har fått fritt spillerom, så da var det nok store muligheter for at DC og Warner Bros kunne komme seg bort fra all kritikken som denne forrige filmen «Suicide Squad» fikk da den ble lansert.

For å få det unna med en gang så ser man en tydelig forbedring. Der hvor den forrige filmen bommet ved å gjøre alt så alvorlig og dystert, bombarderer Gunn oss med fjollete og tullete ting som passer utmerket inn i en slik setting. Det er snakk om skurker som forener krefter og siden alle er hentet ut fra et tegneserieunivers, føles det bare rett og bra at de ikke alltid må gi oss tunge filmer. Litt som at DC gjorde alt rett da de overførte Shazam! til det store lerretet. Det var endelig en superheltfilm som ville leke litt med konvensjonene som er blitt skapt i løpet av de siste årene. Litt barnslig heltemot var egentlig akkurat det vi trengte.

Nå skal jeg ikke gå dit og si at denne filmen er barnslig, men den setter ikke på alvorsmaska når den humper seg fremover. Det er egentlig viktig å komme med en advarsel her, for denne filmen er virkelig drøy. Her rives folk i to, det er konkurranse i å knerte folk og generelt er blodfaktoren rimelig høy. På mange måter er dette James Gunn og DC sin versjon av Deadpool, hvor humor og drøy dreping fungerer godt som underholdning. Dessverre vil jeg si at Gunn bommer omtrent like ofte som han treffer, i hvert fall med humoren. Sylvester Stallone som King Shark er filmens innertier, mens det er litt for mye humor i andre rollefiugrer til å holde det gående. Ja, det blir faktisk litt for mye tull gjennom hele filmen, noe jeg personlig synes fungerer for Deadpool som én rollefigur, men at det blir litt slitsomt når maaaange skal være det. Og med det sagt så var dette den definitivt mest slitsomme utgaven av Harley Quinn (spilt av Margot Robbie) som jeg har sett. Hun fungerte faktisk dårlig i samspill med denne gjengen og stod heller frem som en positiv overraskelse da hun opptrådte i forrige Suicide Squad-film.

Filmen evner å gå ned materialet som ligger til bunns i denne superskurk-historien på en god og morsom måte. Jeg synes den bikker over i det ufrivillig parodiske litt for ofte, men det betyr ikke at jeg ikke koser meg stort med filmen. Jeg koser meg mer med denne filmen enn forrige forsøk på Suicide Squads overgang til det store lerretet.  Litt vel tullete er den nokså ofte, men den kommer også med superb underholdning og en arsenal av morsomme, tøffe og ekle rollefigurer. Terningkast fire.

- Guardians of the Galaxy Vol. 2 - Spekket og høy underholdningsfaktor
- Guardians of the Galaxy - Latterfest mens universet henger i en tynn tråd

- Et heidundrende løft for DC-troppen!

• The Suicide Squad
  • Filmtopp.se
  • Svd.se
  • Dagbladene.dk

SF Studios

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»