Anmeldelse av Can't Buy Me Love, amerikansk film fra 1987

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 94 minutter

Omtalespalte: Romantikk

Her finner du omtaler av romantiske filmer.
Les flere spalteomtaler: Romantikk
- Komedie - Les flere.

Søt romantisk komedie med Patrick Dempsey

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2021]

Vi følger nerden Ronald Miller. Han lever i en stusselig tilværelse sammen med sine smarte venner som bare finner på nerdete ting sammen. Men som alle andre gutter i tenårene, så drømmer han også om å finne den store kjærligheten, men det er ikke lett når man omtrent ikke får muligheten til å omgåes det andre kjønn. Han blir veldig betatt av den blonde jenta Cindy. Han er forelsket, men det er bare det at Cindy er ute av hans liga. Eller er det kanskje mulig? I alle fall om han prøver å kjøpslå henne til å bruke tid på ham…

Dette er en film jeg husker jeg så på TV noen ganger når jeg var yngre. Det var også den filmen som gjorde at jeg fikk øynene opp for romantiske komedier. I tillegg kjente jeg meg litt igjen i filmens hovedrollefigur, som skulle være den ukule nerden. Har i ettertid prøvd lenge å få sett filmen igjen uten å lykkes, før den endelig dukket opp på streamingtjenesten Disney Pluss til min store lykke. Det gjorde at jeg benket meg ned med en gang for å se om jeg fremdeles likte filmen.

Det hele er litt typisk lagt opp i landet som ligger i samme æra som Nerdenes Hevn, om du husker de filmene. Nerden er også her klossete og går med briller og klipper gresset imens de kule, pene jentene ikke ser ham i det de passerer i sin uforstandige kjøring med familiens jeep og løper leende ut av bilen med alle sine shoppede nye klær. Nerden kikker på jentene hele veien og er fasicinert. Det er et voldsomt press på gutta. Det nytter ikke bare å ha bil, fordi de kule guttene kjører rød Ferrari. Med andre ord blir ideen om at kanskje penger kan endre noe og kanskje få snøret i bånn. Derav tittelen siden Ronald kjøper seg en date med Cindy og later som om hun er kjærsten hans for å bli populær.

Filmen åpner med rytmer fra 1980-tallet, før Beatles-sangen trommer ut av høyttaleren. Med det får vi en veldig oppskriftsmessig åpning av filmen. Men til tross for dette føler jeg filmen har en del å by på og er en litt undervurdert komedie, som er av det slaget man nesten ikke lager når for tiden. Det blir mye morsomheter når det populære møter nerdene. Han vil bli populær og bryte ut av nerdestempelet. Det er ikke alltid det er bra å være populær, særlig ikke når det går på akkord med hvem du egentlig er som person og venner blir sviktet. Det er fælt å se at de populære lar det gå ut over de lavere på rangstigen.

'Can't Buy Me Love' er ganske moro i grunnen. Det er ingen sikker vinner reint filmteknisk, men filmen er godt severdig og klarer seg ennå godt underholdningsmessig. Det er også en god moral bak det hele. Dette minner om en slags nerdenes hevn, pakket inn i en romantisk komedie. Det blir mye pranks, kjærlighet, fester og annen moro som går på bekostning av nerdene eller de populære. Heldigvis har filmen et hjerte i bunn som sier at man ikke bør la popularitet gå en til hodet. Da er det bedre å jekke seg ned på jorden og være den man er på en real måte og heller bry seg om folk rundt seg.

Alt i alt er dette ganske grei underholdning. Filmen er både morsom og fungerer som romantisk film. Det kan også legges til at Patrick Dempsey spiller i hovedrollen i en meget ung alder tilbake på slutten av 1980-tallet. Det var før han var et navn på alles lepper. Jeg legger også merke til Seth Green, kjent fra Austin Powers-filmene, som Dr. Evils sønn. Her spiller han et ganske artig og frekt barn av en plagsom lillebror. Om du liker de typiske komediene fra slutten av 1980-tallet og begynnelsen på 1990-tallet, er dette fin skuring. Regien er ved Steve Rash (Forbundet med American Pie - Band Camp
, Bring It On-oppfølgere og Eddie med Whoopi Goldberg), som med dette gjør sin aller beste film. Synes filmen er litt undervurdert og bør vurderes som søt romantisk komedie for deg som liker sjangeren.

Terningkast: 4-

[ Filmen kan streames på Disney+ i skrivende stund ]

- Road Trip 2: Beer Pong - Du vil garantert le deg igjennom filmen
- Bring It On: In It to Win It - 2 konkurrerende cheerleaderteams blir nødt til å samarbeide...
- Bring It On: All Or Nothing - Bortskjemt jente bytter skole til fra fattigere strøk
- American Pie - Band Camp - American Pie uten orignalskuespillerne er ikke like gøy

• Can't Buy Me Love
  • Moviehole
  • Bangitout.com
  • Mountain Xpress
  • Movie Views
  • Beach Reporter
  • Fantastica Daily

Touchstone Pictures, Silver Screen Partners III, The Mount Company, Apollo Pictures

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»