Anmeldelse av Quo Vadis, Aida?, bosnia/herzegovinisk film fra 2020

Drama Spilletid: 101 minutter

Omtalespalte: Krigsfilm

Her finner du omtaler av krigsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Krigsfilm

Det knyter seg i magen

[Skrevet av: Brage Riis, Dato: 22.12.2021]

Quo Vadis, Aida? er historien om folkemordet i Srebrenica, hvor omtrent 8000 bosniske muslimer mistet livet. Filmen ønsker å sette lys på hendelsen og minne folk om det som skjedde i Bosnia 1995. Med et slikt utgangspunkt, må man stålsette seg litt for å se denne. Dette er en ufattelig historie, som kan oppleves ubehagelig å se på film, men mest av alt, forferdelig trist. Og nettopp derfor er denne filmen så utrolig viktig å se.

Massakren i Srebrenica, hvor gutter og menn ble drept, er det største massemordet i europeisk etterkrigshistorie. Denne filmen tar for seg de kaotiske siste nettene i byen, som FN's sikkerhetsråd hadde erklært som sikker sone.

Det sterkeste med denne filmen, er hvordan den får frem hvor uutholdelig hele situasjonen var for de involverte. Dette gjør den også godt ved at den viser hvordan de nederlandske FN soldatene prøver å få kontakt med hovedbasen for å få de til å forstå hvor alvoret, men der får de høre at flere er på ferie. Samtidig får vi også innblikk i usikkerheten og de dårlige forholdene for de bosniske muslimene som søker ly hos FN. Alle er like hjelpeløse og usikre på hva som vil skje. I midten av det hele følger vi Aida, som kjemper flere små kamper, men mest av alt frykter for familien sin.

Jasna Đuričić gjør det helt strålende i den rollen som tolk og mor. Spesielt imponerende er hvordan hun klarer å vise hvordan begge rollene påvirker hverandre. Hun må balansere rollen som tolk med det å være en mor som trengs mer enn noensinne. I rollen som tolk, ser man at Aida fortsatt bekymrer seg over familien, og plages av å se hvordan situasjonen er. Samtidig er det hun som må formidle informasjon til alle de andre som har ankommet basen. Man kan forstå den frustrasjonen og hjelpeløsheten som Aida føler på, mye på grunn av enormt skuespill.

Aida er ikke filmens store helt, hun er et menneske, som tar helt menneskelige valg, slik mange ville gjort om man fryktet for livet til familien sin. Troverdigheten både til Aida, men også til filmen generelt, er noe som gjør den så utrolig sterk. Alt oppleves ekte, og det er derfor denne filmen treffer så hardt. Vi kan forstå valg som blir tatt, og følelsene rundt hele situasjonen. Samtidig kan vi aldri se for oss hvordan det faktisk er å oppleve dette.

Quo Vadis, Aida? er nok en av de sterkeste og mest troverdige skildringene av krig og kaos som eksisterer på film. Det knyter seg i magen, spesielt når man virkelig begynner å oppfatte alvoret. Det er en forferdelig trist historie, og en påminnelse om hvem som er de største ofrene i krig.

• Quo Vadis, Aida?
  • Alternate Ending
  • YourMovieSucksDOTorg (Youtube)
  • Ralphthemoviemaker

Bosnia/Herzegovina

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»