Anmeldelse av Malignant, amerikansk film fra 2021

Kriminal, Grøsser, Mysterie, Thriller Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

James Wan fortsetter å levere godkjent skrekk

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 28.12.2021]

James Wan har igjennom de siste årene blitt kjent som en regissør som har levert en hel rekke med vellykkede filmer, enten gjennom å servere skrekk eller digre blockbustere. Nå, midt imellom den første og andre Aquaman-filmen, er han tilbake med en spennende og mørk fortelling hvor skrekken syder ut av hver eneste krik og krok. Klarer han å komme på nivå med sine største filmer innen sjangeren?

27 år etter noen grufulle hendelser på en institusjon blir Madison (Annabelle Wallis) brutalt overfalt og misbrukt av sin ektemann i deres hus. Det ender så ille at Madison våkner opp på det lokale sykehuset veldig fortumlet. Hun velger å dra tilbake til huset deres for å restituere, men der begynner det å skje merkelige ting og hun opplever å få visjoner av brutale mord. Men er det kun visjoner, og hva er linken mellom drapene og hendelsene på institusjonen?

OK, nå har James Wan nok en gang dyppet sine tær i skrekkens dype og mørke tjern. Med suksesser som «The Conjuring», «The Conjuring 2», «Insidious», «Insidious 2» og «Saw» (som riktignok er en thriller med elementer av skrekk) har Wan for lengst befestet sin posisjon som regissør av god skrekk. «The Conjuring» er nok min personlige favoritt fra Wan – innen skrekk/grøsser – men jeg har likt de andre filmene han har regissert også. I tillegg synes jeg det som nå er blitt The Conjuring-universet har levert flere gode filmer som i hvert fall har innfridd stort innen sjangertropene. Jeg vil ikke se bort ifra at denne filmen også klarer å videreføres gjennom en oppfølger eller at den linkes opp mot en annen film, for i formen ligner den faktisk veldig på det Wan tidligere har laget.

Stemning, lyd og mangelen på lys gjør at dette er en effektiv film innen sin sjanger. Den klarer å skremme på en god måte og den leker også litt med sjangerkonvensjonene som ofte preger slike filmer, men aldri slik at det nærmer seg det parodiske. Her treffer Wan godt gjennom hele filmen og serverer oss en film som står godt på egne ben. Det til tross for at jeg i de første scenene av filmen tenker litt for mye på at Annabelle Wallis også har hatt en rolle i både «Annabelle» og «Annabelle: Creation» som er direkte spin-offs av «The Conjuring».

Jeg kan trygt si at jeg likte «Malignant», selv om den nok ikke rager høyest på skrekklista. Det er elementer her som jeg synes fungerer helt optimalt, mens jeg også ser ting jeg ikke liker godt. Etableringen av forhistorien som setter sine røtter i hovedhistorien er helt OK, men så velger også James Wan å introdusere meg for noen rollefigurer jeg ser lite til og dermed ikke tar med seg noe viktig på veien. Kunne de vært kuttet bort for å gi mer plass til andre?

«Malignant» er ikke noe som kommer til å ligge og slumre i minnet i altfor lang tid. Det var artig nok mens det stod på, men jeg ser ikke den store gjensynsverdien med filmen. I nuet er det likevel verdt en god firer på terningen. James Wan har helt klart maktet å stable en ny skrekkfilm på bena, og det at vi får en liten vri på historien på slutten er noe jeg ønsker gledelig velkomment.

- Aquaman - Havmannen drukner nesten i effekter
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- The Conjuring - Nymotens skremsel i gammel innpakning
- Insidious: Chapter 2 - Raffinerer inntrykket fra første film
- Insidious - Familien opplever det komplette marerittet...
- Death Sentence - Den søte smaken av hevn
- Saw - Fascinerende og jævlig puslespill

- Mordmysterium med en ond skikkelse...

• Malignant
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Alternate Ending
  • Themaineedge.com
  • Heavenofhorror.dk
  • Moovy.dk
  • Connery.dk

USA, Kina

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»