Anmeldelse av Star Trek 1 - The Motion Picture (Star Trek - The Motion Picture), amerikansk film fra 1979

Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 136 minutter Aldersgrense: 12 år

Fascinerer, men briljerer ikke

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.09.2009]

En fremmed kraft i form av en sky tilintetgjør tre romskip til rasen Klingon og en av Stjerneflåtens romstasjoner. Nå viser det seg at den farlige skyen er på vei mot jorden. Stjerneflåten må handle raskt. Da faller valget på å sende romskipet Enterprise for å forsøke å stoppe denne ukjente kraften fra å ødelegge jorden...

Historien er like tynn som en episode i TV-serien og strekkes her ut over en lang film. Det gjør at det er veldig lavt tempo i filmen og ikke alt er like vesentlig. Man kunne med fordel kortet ned denne filmen som er veldig lang med sine over to timer lange spilletid til ihvertfall det halve uten å mistet noen deler av handling eller historie.

Det slo meg også at det er litt mye fokus på teknologi i filmen. Dette er sikkert for å blidgjøre de mengder av fansskarer som Star Trek har bygget seg opp igjennom tidene. Men det ble litt vel mye teknikkbabbel for en Star Trek-jomfru som meg. Det hele fremsto som litt nerdete og litt høy terskel for å komme inn i filmen og skjønne hva som egentlig skjedde og hva som var viktig og ikke.

Det positive med filmen er at Star Trek-universet faktisk er ganske kult. Effektene er også veldig gode for sin tid. Men siden manusarbeidet er så seigt er vel effektene det eneste man har å støtte seg på sammen med karakterene og verdenen. Det ble mye 'romskiponaniscener' der man brukte flere minutter på å filme rundt på utsiden av et romskip i sakte film. Det er grenser for hvor kult dette er i lengden, men de skal ha for at man forsøker å sprite opp stemningen.

Når det gjelder karakterene så er de greit presentert. Men det er litt lav terskel for å danne nye raser. Jeg tenker på at bare man har en Beatles-frisyre med litt høye øyenbryn så er det med en gang noe helt annet. Det var litt vanskelig i begynnelsen å følge med på alle disse rasene, og hvem som var hvem innenfor en rase.

Min dom er at dette er mest for fansen. Men jeg gir meg ikke av den grunn og kommer til å fortsette å se alle filmene. Star Trek er et kult univers og gode effekter gjør at dette ble en seeropplevelse som tilfredsstilte meg greit. Man må nok ha en viss sci-fi interesse, hvis ikke er dette bare å gi opp. Til en sammenligning med første Star Wars-filmen, som kom omtrent i samme tidsrom, når ikke 'Star Trek - The Motion Picture' 'Star Wars' til knærne en gang. Men Star Trek har forsøkt å kjøre en mer 'troverdig' tone enn Star Wars som fremstår som mer Sci-fi-eventyr, og det lykkes de nok ikke helt med.

- Star Trek: Discovery - Star Trek: Discovery - Sesong 1: Sci fi kunst!
- Star Trek Beyond - Karaktersterk og svært underholdende
- Star Trek Into Darkness - Lekkert og lekende, dystert og mørkt
- Star Trek - GØY!
- Star Trek 10 - Nemesis - Romeventyr for fansen
- Star Trek 9 - Insurrection - Planeten med innbyggerne som ikke aldres
- Star Trek 8 - First Contact - Storslått sci-fi av beste sort
- Star Trek 7 - Generations - Ny start med en ny generasjon
- Star Trek 6 - The Undiscovered Country - Verdig avslutning av den eldre Star Trek-æraen
- Star Trek 5 - The Final Frontier - Først på telttur og så et møte med skaperen
- Star Trek 4 - The Voyage Home - Romeventyr blandet med miljøvern
- Star Trek 3 - Jakten på Spock - Smågledelig gjensyn med Star Trek-gjengen
- Star Trek 2 - The Wrath Of Khan - Hard, men velsmakende sci-fi-nøtt

- The Sound Of Music - Hjertevarm og fantastisk film for hele familien
- The Haunting - Svevende og uklar spøkelsesklassiker
- West Side Story - Fantastisk musikal og en visuell nytelse av en film til tider
- The Day The Earth Stood Still - Smart og klassisk sci-fi-godbit

- Seig sci-fi som er bedre enn man først frykter

• Star Trek 1 - The Motion Picture
  • Antagony & Ecstasy
  • Filmcritic.com

Engelsk, Klingon

Paramount Pictures, Century Associates

«Rashomon - Demonenes port»