Anmeldelse av Death Note - Sesong 1 (Desu nôto), japansk tv-serie fra 2006

Drama, Mysterie

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Death Note - Sesong 1: Solid animeserie!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.01.2022]

Konseptet er enkelt og enormt fengende. En ungdomsgutt, ved navn Yagami Light, finner en notatbok med tittelen ‘Death Note’ og med en beskrivelse om at om man skriver navn i boken, så vil personen dø. Yagami skriver et navn i boken og så viser det seg at personen dør, og han fortsetter å teste og finner ut at han har stor makt. Snart oppsøker en slags dødsskapning ved navn Ryuuku ham og forklarer ham alle reglene. Ryuuku forklarer at han lagde boken fordi han kjedet seg. Og Yagami overrasker Yagami Ryuuku med å vise ham at han dreper alle kriminelle i verden så verden kan bli et bedre sted. Yagami bruker all sin tid for å skrive navn i notatblokken så verden kan bli fri for ondskap. Men det viser seg at balansegangen fra hvor vanskelig det er å vite at man gjør det rett og ikke bli for ond selv. Særlig når en kriminell ved pseudonym L utfordrer Yagami om å drepe ham. Begge prøver å drepe den andre uten å vite hverandres navn eller fjes...

Jeg har omtrent ikke sett noe særlig animieserier, bare litt sprette episoder og en mengde filmer som jeg elsker, derfor synes jeg det var på tide å ta animeseriejomfrudommen min, og da ble anbefalt denne av en venn av meg. Det angret jeg ikke på og allerede sekunder inn i første episode kjente jeg at dette var en serie jeg hadde forelsket meg pladask i. Serien starter i noe jeg tror kanskje kommer til å bli et fantasiunivers, men som viser seg å være en slags annen dimensjon til vår verden. Konseptet blir også forklart i løpet av noen par minutter inn i serien, og det gjør at jeg virkelig får interessen opp for det serien byr på. Ut i fra det begynner jeg bare å undre meg over hvordan fortsettelsen kommer til å bli.

Føler Death Note er en perfekt start for deg som ikke har sett noe anime i serieformat før. Introsangen er svært fengende og gjør at jeg nærmest får gåsehud og får låten på hjernen før jeg ser hver episode. Da er jeg allerede i transe som gjør at jeg kan suge til med inntrykk. Elsker rollefigurene og forholdet mellom Yagami og Ryuuku. De er begge ganske utspekulerte, men hver på sin måte. Ingen vil la seg pelle på nesen og de liker å utfordre og overraske hverandre. Yagami har et mer tradisjonelt animeguttutseende, imens Ryuuku ligner på en blanding mellom Jokeren fra Batmanuniverset, Skeletor fra He-Man-universet, bandittene i animasjonsserien ‘Shagma - Reisen til jordens indre’ og med øynene gule øyne med røde pupiller.

Handlingen er veldig intelligent lagt opp med masse fiffige detaljer som minner om at gode skribenter har vært i sving på manuset. Liker også den smarte dialogen som krydrer serien. Dette føles litt som Fight Club eller MR. Robot til tider i stemning, fordi ting blir litt surrealistisk og det i seg selv varmer hjertet mitt og jeg får en iver for serien. Liker hvor serien tar oss der kampen mellom L og Yagami intensiveres. Og vi skjønner at L ikke er noen sinke og kommer nærmere og nærmere å avsløre Yagami. Og jo nærmere L kommer, jo mer paranoid blir Yagami. Vi får også gradvis vite mer av detaljene rundt hvilke muligheter den som bruker Death Note-boken har og hvordan alt henger sammen.

All animasjonen er meget flott tegnet og serien er kult animert. Dette vitner om et animestudio med store ressurser og mye kvalitet i staben sin. Liker at serien er meget kult fortalt. Vi snakker mye kulle ‘kamera’-vinkler og måte å bruke ‘kamera’ på. Det er med andre ord den del filmkvalitet over hvordan ting er presentert. I tillegg er det ganske dynamisk bruk av kameraet med variasjon med både stillscener, bevegelse i bildet og samt klipping med flere fotoseanser samtidig. Men det meste av seriens budskap og informasjon blir presentert gjennom den smarte dialogen. Bildet blir mer et stilfullt supplement til det som sies i denne dialogtunge serien. Musikken er også noe som fenger med themes som minner om den man finner i Exorcisten til en rekke annen mystisk musikk.

Serien skildrer mye tankene til hovedpersonen og samtaler med dødsskapningen Ryuuku. Og dette alene kan høres litt traust ut, men dette er svært oppslukende hele veien. Og detaljrikdommen i alt som skjer og hvorfor er meget god. Liker den intellektuelle fortellingen og hvordan alle oppfører seg. Det hele føles som en intellektuell konkurranse mellom skurken L og hovedpersonen. Og den kampen er sykt underholdende på en måte du ikke ante kunne være så kul. Og det kommer nye momenter inn i handlingen hele veien.

Handlingen er meget intellekt lagt opp hele veien, selv om noe av rollefigurenes slutninger er litt for gjennomtenkte og for smarte til å virke helt troverdige, selv om dette er et ganske underholdende i seg selv, og jeg skjønner at valget er gjort slik av serieskaperne for å drive handlingen fremover og samtidig skape ekstra spenning. Serien har mye å by på og er såpass genial at den bør sees om du liker god underholdning. Dette er tidvis meget genialt skapt, med et konsept som jeg virkelig digger. Det gåes noe rundt grøten, men i det store og det hele er det slik i de fleste serier. Likevel er serien aller mest fartsfylt i starten og der står dette virkelig til en sekser, men mot midten er dette litt ned i inntrykket, men likevel føler jeg serien holder et skyhøyt nivå.

Ternigkast: 6

- Death Note - Veldig ordinær

- Kongen av animeserier

15.02.2010 sier Pål Frostad: Du har fått meg til sterkt å vurdere å se denne serien. Dette hørtes veldig kult ut. Jeg kommer nok til å kjøpe denne serien når den dukker opp i norske nettbutikker :)

• Death Note

Japan

Japansk

NTV, D.N. Dream Partners, Shueisha, Video Audio Project (VAP)

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»