Anmeldelse av Money Train, amerikansk film fra 1995

Action, Komedie, Drama, Kriminal, Thriller Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm

Spillegjeld fører til ran av pengetog…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.01.2022]

Vi skal til tiden rett før nyttårsaften i New York, og vi følger Charlie og John som er fosterbrødre. De er begge politimenn i New York. Charlie begynner å slite med mye spillegjeld. Dermed er gode råd dyre for hans del. I rein desperasjon tenker han å rane det bevoktede pengetoget som huser 4 millioner dollar. Han har lagt en genial plan og der han selv er med på å vokte toget, blir dette en spesiell affære, men han satser høyt og det er mange feilskjær når man går for store summer...

Det er laget mange actionfilmer opp igjennom årenes løp. Og på 1990-tallet blomstret virkelig sjangeren. Det ble mer og mer heftige filmer i den perioden og tempoet gikk opp på filmene. Money Train er en av filmene som prøvde seg, men er ikke særlig kjent nå i ettertid. Den er mer eller mindre helt glemt og det kan jeg skjønne på en måte, men likevel er dette ganske gøy underholdning. Det er også moro med filmer fra 1990-tallet som har en del av sjarmen og en del typiske trekk for filmperioden.

Skuespillet er greit. Woody Harrelsen og Westley Snipes spiller de to brødrene i front av handlingen. Harrelsen og Snipes har en god kjemi. De har også samarbeidet før i suksessfilmen ‘White men can’t Jump’, der en av rollefigurene også hadde mye spillegjeld. Det blir også litt kjærlighet i filmen da Jennifer Lopez spiller den vakre Grace, som begge brødrene faller pladask for. Det blir med det kjemping om hennes gunst. Hun er også med på samme team som skal bevokte toget. Det blir med andre ord litt av et trekantdrama.

Regien er ved Joseph Ruben, kjent for I seng med fienden med Julia Roberts og en rekke andre mer eller mindre kjente filmer. Ruben prøver seg her på rein action og han klarer seg tålelig godt. Han klarer å skape en kul atmosfære med filmen, selv om dette ikke er på langt nær det beste eg har sett reint filmteknisk. Filmmusikken minner om Hans Zimmer og er litt The Rock-aktig, slik som var typisk for slutten på 1990-tallet. Og det er ellers mye typisk i filmen, men likevel er ikke dette så ille om man liker typisk 1990-talls action.

Dette er forsøk på en storfilm og filmen er ikke så verst underholdende. Det er mye artig humor i filmen og actionen er også passe kul. Filmen er litt nestenkul og mangler det siste lille ekstra for at filmen skal virkelig ta av. Synes historien i filmen har mye mer å gå på, men jeg liker stemningen. Filmen er dog svært enkel i handlingen, og føles litt for safe for sitt eget beste. Men selv om filmen er veldig formelbasert, er det noe som gjør at jeg liker den litt likevel. Mulig jeg er litt 1990-tallsskadet, men jeg gir dette en svak firer og en anbefaling om man liker lett action med noe humor med på kjøpet.

Terningkast: 4-

- I seng med fienden - Julia Roberts i film om farlig spill…
- The Stepfather - Kjernefaren fra helvetet!

• Money Train
  • San Francisco Chronicle
  • nationen.dagenstv.com
  • USA Today
  • TheMovieReport.com
  • Detroit News

Columbia Pictures Corporation, Peters Entertainment

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»