Anmeldelse av James Bond: No Time to Die, amerikansk film fra 2019

Action, Thriller Spilletid: 163 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

Slutten på Daniel Craigs æra som James Bond er et stort fyrverkeri!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 04.01.2022]

Det er få andre filmfranchiser som kan skimte med så mange filmer, så lang fartstid og så lojale fans som James Bond. Med hans femte film siden starten med «Casino Royale» i 2006, takker nå Daniel Craig for seg med et stort brak. «No Time to Die» markerer starten på den «nye Bond» og jeg takker Bond for å gi et nytt og moderne liv i en rollefigur som hadde blitt litt statisk i slutten av perioden hvor Pierce Brosnan gestaltet rollen. Og med denne avsluttende Craig-filmen, er lista lagt for hvor god actionfilm vi forventer fra neste Bond.

Agent 007 aka James Bond (spilt av Daniel Craig) har forlatt MI6 og pensjonert seg fra agentrollen sin. Nå lever han det søte og gode liv på en avsideliggende lokasjon et sted på Jamaica helt frem til han får besøk av sin gamle venn Felix Leiter (Jeffrey Wright). Felix ønsker å rekruttere James Bond til et oppdrag med å hente en forsker som er kidnappet av mann med skumle hensikter. Veien til å finne forskeren leder Bond på farlige veier hvor han møter gamle fiender og venner som alle leder ham mot en mystisk skurk med farlig teknologi i sin besittelse.

Det er alltid et stort spetakkel hver gang det blir utgitt en ny James Bond-film. Jeg skjønner godt hvorfor, for med tanke på statusen som James Bond har hatt gjennom mange tiår både i bokformat og på film, er dette en rollefigur med vanvittig teft for overlevelse. Vi har sett Sean Connery, Roger Moore, George Lazenby, Timothy Dalton, Pierce Brosnan og Daniel Craig alle forsøke å gi publikum det de forventer av en James Bond-film. Jeg synes alle har gjort en formidabel jobb på hver sin måte, men jeg må med hånden på hjertet si at actionentusiasten i meg har vært mest begeistret for filmene med Daniel Craig i hovedrollen. «No Time to Die» er altså Daniel Craig sin svanesang som den evige populære agenten 007 og synes han avslutter med stil. Det er ikke den beste Craig-filmen hvor han spiller Bond (i mine øyne), men den henger vanvittig høyt likevel.

På regien skulle denne filmen på et tidspunkt vært regissert av Danny Boyle, men det tok ikke altfor lang tid før det ble splid mellom studioet og regissøren – uten at jeg har kjenskap til hva som skjedde rundt den hendelsen. Det var så Cary Joji Fukunaga (mest kjent for «Beasts of No Nation» og «True Detective») som fikk æren av å lage den siste Craig-filmen i Bond-franchisen noe jeg egentlig ikke tenkte videre over. Jeg synes at Fukunaga har klart å lage en velfungerende Bond-film som trykker på omtrent alle de rette knappene. Det er noe ærketypisk over fremstillingen av Bond-skurken, samtidig som at jeg synes noen scener har litt lite funksjon og hensikt. Scenen med en gammel Bond-skurk ga ikke meg all verden, men siden den først var der så føler jeg hele iscenesettelsen opp i mot historien kunne vært mer utforsket. Noen små ting her og der skurrer litt, men helheten er en film som står grunnstøtt i Bond-universet. Det er også et par rollefigurer som har sine funksjoner ved å vise en smule humor eller for å vise at andre agenter også kan være tøffinger, men jeg synes også dette virker litt malplassert og står som et ørlite hinder mellom meg og den totale Bond-opplevelsen.

Skuespillerne i filmen er stort sett akkurat det de trenger å være, men Ana de Armas («Knives Out» og «Blade Runner 2049» og Billy Magnussen («Into the Woods» og «Game Night») er to av skuespillerne som ikke passer inn. De spiller sine roller på greit vis, men de passer ikke inn med sine tullete fremtoninger hvor de prøver å inneha en avvæpnende funksjon ved siden av James Bond sitt alvorlige preg. Gi meg heller mer alvor og seriøse rollefigurer til å akkompagnere 007.

Det er liten tvil om det er et stort brak av en actionthriller som Cary Joji Fukunaga har laget. «No Time to Die» gir meg god valuta for pengene og var en fest av en film å oppleve på kino. Den ligger også meget godt på et stort lerret hjemme og serverer et lydspor som det dundrer av. Teknisk sett er dette en særdeles effektiv film å kunne nyte på best mulig måte, og det er neimen ikke dumt å investere i 4K-versjonen for å kunne oppleve den slik den bør oppleves. Klokkeren femmer på terningen for «No Time to Die».

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- Casino Royale - Litt skuffende, men tar seg opp mot slutten
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp
- James Bond - Dr. No - Storstilt spionaction med glimt i øyet

- Beasts Of No Nation - Sterk skildring om en barnesoldat som mister alt
- Jane Eyre - Knallsterkt om hjerte og smerte
- Sin Nombre - Brutale gjenger i et samfunn fylt av fattigdom

- Bond er tilbake, og man blir både shaken and stirred!

• James Bond: No Time to Die
  • Kulturnyheterna
  • Kulturbloggen.com
  • Svd.se
  • Dagens Nyheter

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»