Anmeldelse av Rob Roy, amerikansk film fra 1995

Action, Drama, Romantikk Spilletid: 139 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm
- Romantikk - Les flere.

Helten, sverdet, kjærligheten og urettferdigheten

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.01.2022]

Vi skal tilbake til det skotske høylandet på 1700-tallet. Der møter vi Rob Roy, som er en klanleder som jobber for de engelske styresmaktene som kveginndriver. Men det har ikke stått så bra til med familien hans som slet med underernæring, som første til at Rob Roy måtte låne penger for å bøte på sulten. Men utlånerens penger blir stjålet av den griske adelsmannen Cunningham. Og Rob Roy får all skyld og klarer ikke å betale tilbake pengene når utlåner setter hardt mot hardt og presser Rob Roy inn i en tilstand som fredløs. Men Rob Roy er klar til å kjempe med alt han makter for uretten…

Filmen begynner på det skotske høylandet med et grønnkledd fjell og en rekke skotter som kommer mot oss fra avstand. Volden i filmen er ikke supergrov, men det er en del voldsskildringer som er litt grafiske. Men ikke mer enn man forventer i en slik film fra eldre tider med sverdkamper med mer.

Dette minner litt om forløperne i tid til westernfilmer, bare med enklere våpen, og egentlig litt mer i Braveheart-stilen og surfer på den samme bølgen som Mel Gibsons Oscarvinnende film som kom samme år som Rob Roy. Braveheart og Rob Roy er to filmer laget i samme ånd. Begge handler om personer som har blitt gjort stor urett mot og som kjemper mot overmakten.

Dette er en voksen film på flere vis. Det er både litt grisete preik og samt ørlite erotikk også, men skildret på sømmelig vis. Filmen virker skapt både for menn og kvinner, med en historie som trigger litt begge deler. Du får en stor komponent romantikk og lidenskap i materialet. Skuespillet i hovedrollen er solid. Liam Neeson er en stødig skuespiller og spiller Rob Roy på en dønn engasjerende måte. Og i tillegg er han virkelig noe å ser på for kvinnene etter å ha blitt kåret til årets mest sexy mann da filmen kom.

Regissør Michael Caton-Jones, har skapt en meget god film i Rob Roy. Jeg så filmen på blu-ray, og da kommer det flotte bildet virkelig til sin rett med nydelige naturfotomateriale, som skaper et solid bakteppe for det hele, med det skotske høylandet som lekegrind. Filmen har et lavt men behagelig tempo og bølger avgårde i starten, før filmen styres mot det store oppgjøret på slutten. Musikken er skikkelig stilig med ‘river dance’-musikk og samt en del fiolinmusikk.

Når sviket kommer blir filmen raskt voldsom. Vi får en skikkelig sleiping i filmen. Han ser ut som et skikkelig klessetryne og oppfører seg som en drittsekk helt uten skrupler. Og det elementet i filmen blir nesten litt for mye, da denne personen rettferdiggjør alt som skjer av hevn på en måte der personen fremstår nesten litt for typisk ondsinnet på film. Det er det eneste elementet en også kan holde imot filmen, og noe å trekke for om man er var for slikt.

Dette blir mer og mer spennende og har en god historie. Det er også noen tvister i filmen. Og selv om Rob Roy er en god film, kom den totalt i skyggen av Braveheart, og det er litt synd i grunnen, fordi Rob Roy er solid underholdning den også og en litt undervurdert film i så måte. Filmen slutter også svært så spennende. Med andre ord er det verdt å børste støv av Rob Roy, som er en fin film du ikke bør gå glipp av om du liker inspirerende heltefilmer eller bare vil se Liam Neeson i en god film.

Terningkast: 5-

- Basic Instinct 2 - Tamt og forførerisk spill
- Doc Hollywood - Eldre Doktor Doogie på et småsted

• Rob Roy

Metro Goldwyn Mayer (MGM), United Artists, Talisman Films

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»