Anmeldelse av The Butterfly Effect, amerikansk film fra 2004

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller

Overraskende frisk tidsreisefilm!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.01.2022]

Vi følger Evan. Han kjemper med store traumer på grunn av fæle minner fra barndommen. Og selv om han nå har fortrengt minnene får han stadig mareritt fra episoder i barndommen. Ved en tilfeldighet begynner han å lese i sine eldre dagbøker, og da skjer det noen rare ting som forandrer alt i livet for ham. Gjennom dagboken får han på mystisk vis evnen til å bevege seg tilbake i tid. Det første han gjør er å dra tilbake i tid for å hindre at de vonde tingene tar plass. Men når han endrer fortiden, så endrer han også fremtiden…

Sommerfuggeleffekten er et fenomen at en liten tilsynelatende ørsmå endringer kan skape voldsomme kjedereaksjoner på lang sikt. Og dette konseptet for filmen er riktig så kult presentert i en veldig annerledes tidsreisefilm, som faktisk er meget bra gjennomført. På mange måter ligner dette litt på Back to the Future, bare helt annerledes i formen og mye mørkere presentert. Kritikerne likte ikke filmen så godt, men Butterfly Effect har en høy stjerne hos fansen. Det er sikkert derfor det kom to oppfølgere til filmen, selv om de er langt i fra like gode.

Liker starten på historien da mystikken virkelig bygges opp er utrolig fiffig. Filmen har mye kule ting med seg. Elsker hvordan filmen griper fatt i meg og tar meg med storm. Tanken om at små valg kan gjøre deg til en helt annen person og endre livet totalt. Hver gang han prøver endre på noe for å hjelpe andre, så blir noe annet ‘fucket opp’. Filmen er godt laget og har kule effekter. Hver gang livet endrer seg er det spennende å se hva som skjer. Liker også at filmen rører meg på et emosjonelt plan.

Regien er ved Eric Bress og J. Mackye Gruber, som også står for det sterke manuset til filmen. De klarer å koke i hop en film som overrasker meg en del. Filmen er bra klippet og mestrer effektene sine bra. Bress og Gruber får med andre ord godt frem potensialet i historien de forteller. Det gjør dette til en meget fornøyelig film. FIlmen føles også sterk å se og skildrer noen vonde opplevelser som føles litt voldsom. Dette har også store navn på rollelisten som Ashton Kutcher fra That 70s Show, og han passer også godt inn i filmen og gjør sin beste rolleprestasjon noensinne.

Filmen begynner utrolig kult, men klarer ikke holde på kulheten på genialt nivå hele veien, likevel er filmen såpass solid at den fortjener en femmer på terningen. Slutten er også kul og hever inntrykket noe. Filmen har en del faser og forandres en del innover i filmen. Dette beveger seg mellom thriller, drama og mysterium med tidsreise. Filmen er frisk, men mørkt skildret og snor seg innom noen skrekkelementer. Filmen har bra driv, men har et godt drama i bunn som gjør dette både sterkt og solid. Likevel er dette en joker, fordi man må akseptere konseptet for å ha noen som helst utbytte av filmen, men gjør du det, kan dette virkelig være topp underholdning som til og med berører en.

- Spennende nok

24.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Det er en bra ting, trur jeg, for det er i alle tilfeller bedre å bli positivt overraska enn skuffa!
24.09.2010 sier Pål Frostad: Jeg så denne på kino og da likte jeg den, men det er jo lenge siden. Jeg har den her hjemme så jeg burde nok sett den om igjen. Konseptet var i alle fall kult, men jeg husker ikke godt nok gjennomføringen i filmen. Nå har du jo greid å skru ned mine forventninger til filmen så da kommer jeg nok til å se den med kritiske øyne ;)
02.02.2008 sier Pål Frostad: Dette er en meget intresang film som byr på en spennende tankerekke. Denne filmen tucher også innom grøssersjangeren.

• The Butterfly Effect
  • Trauma-magazine.com