Anmeldelse av Laurence Anyways, kanadisk film fra 2012

Drama, Romantikk Spilletid: 168 minutter

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skeiv film - Les flere.
- Festivalfilm - Les flere.

Musikk og estetikk i rå harmoni

[Skrevet av: Brage Riis, Dato: 14.01.2022]

Laurence har levd hele livet sitt i feil kropp. Eller som hun selv beskriver det, «jeg har holdt pusten under vann hele livet, men nå er jeg klar til å bryte overflaten». Laurence Anyways handler i all hovedsak om Laurence sin kjønnsendring, fra mann til kvinne. I tillegg er det en film preget av levende dialoger, morsomme karakterer og en vanvittig kul stemning. Det er mye takket være Xavier Dolan sin stil (Mommy, Its only the end of the world), som gjør denne filmen til så mye mer enn en historie om det å være trans.

Der noe veldig befriende over å se hvor mange som støtter Laurence, og hennes ønske om å bli en kvinne. Samtidig, så kommer man ikke over at verden ikke er helt der enda, at en slik overgang kommer helt uten diverse utfordringer for Laurence og de personene som står henne nærmest.

Laurence jobber som lærer, drømmer om å skrive og er sammen med kvinnen i sitt liv, «Fred» (Suzanne Clément). På mange måter er livets grunnleggende behov på plass. Allikevel er hun dypt ulykkelig som mann, fordi hun vet, selv om det kanskje ikke er så åpenbart for andre (utenom moren), at noe er feil. Hun er fanget i en mannekropp.

«Alt du hater ved deg selv, er det jeg elsker» sier Fred da Laurence for første gang åpner opp om å bytte kjønn. Det er selvsagt vanskelig å måtte ta stilling til det, som kjæreste. Allikevel er Fred den som pusher Laurence videre, blant annet ved motivere Laurence til sin første dag på jobb i dameklær (som ender opp med å bli en av de aller kuleste scenene i filmen).

Den dynamikken mellom dem drar filmen mange hakk opp. Det noe veldig vakkert over den kjemien som man føler at bare de kan ha, at man er vitne til noe som er annerledes, men veldig sterkt. Det er så spennende og engasjerende måten de kommuniserer med hverandre på. I et utrettelig tempo peiser de ut betraktninger, meninger, ideer og følelser.

Når man snakker om Laurence og Fred, så må selvsagt skuespillerne nevnes. De fortjener masse honnør for at denne filmen fungerer så bra som den gjør. Laurence spilles av Melvil Poupad, og Fred av Suzanne Clément. Begge to briljerer i rollene, og utfyller hverandre godt. De klarer å formidle den lidenskapen og kjemien som kreves for at utviklingen i forholdet deres er såpass troverdig. Det er mye i filmen som kommer frem kun gjennom ansiktsuttrykk og mimikk, like fullt er det rom for de mer eksplosive og kanskje nødvendige utblåsningene. For de som har sett Xavier Dolan’s Mommy, så vet man allerede hvor talentfull Clément er.

Xavier Dolan har etter hvert blitt et svært varmt navn i filmbransjen. Skuespilleren, regissøren og manusforfatteren har i ung alder en svært flott CV av filmer og priser. Spesielt Mommy er blant hans (om ikke den) aller sterkeste, og man kan se flere likheter mellom Laurence Anyways og Mommy, spesielt når det gjelder visuell formidling og bruken av musikk. Han har flere scener hvor musikken og filmingen jobber sammen i en intens og kraftfull harmoni, som gir en veldig kul stemning. Her er han blant de beste.

Filmen er noe lang, i lengste laget vil nok flere mene. At en film varer i 2 timer og 48 minutter er ikke nødvendigvis for langt, men det gjør at den kan være litt tyngre å begi seg ut på. I tillegg blir den avhengig av å holde et ekstra høyt nivå, med tanke på alle distraksjoner som maser på oss hele tiden.

Heldigvis har Laurence Anyways alltid noe å by på. Den balanserer mellom tyngre og mer emosjonelle dialoger, med humor, spenning, rytme og ikke minst, musikk. Man vet aldri helt hvilken vei filmen tar.

Samtidig er det enkelte scener, sekvenser som muligens kunne blitt vurdert med ekstra kritiske øyne, med det mål om at filmen kunne vært kortet bittelitt ned. Men det er ikke nok til at det verken ødelegger flyten eller gleden av å se en god film. Det er derimot nok til at filmen havner på en femmer, fremfor sekseren, som den til de grader snuser på.

Laurence Anyways er en film med mye liv, følelser og engasjement. Den bruker alle verktøyene for å kunne komponere en levende og emosjonell film. kule karakterer, rått skuespill og en fin historie. I tillegg er det en visuell og musikalsk storslagenhet over alt som skjer.

Laurence Anyways finnes på strømmetjenesten MUBI om dagen.

- Matthias & Maxime - Hverdagsrealistisk om følelsesoppdagelser.
- Mamma - Særdeles engasjerende opplevelse

• Quickflix
  • CineVue

Canada, Frankrike

Fransk

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»