Anmeldelse av Mr. & Mrs. Smith, amerikansk film fra 2005

Action, Eventyr, Komedie, Romantikk, Thriller Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Actionfilm

Her finner du omtaler av actionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Actionfilm
- Romantikk - Les flere.
- Komedie - Les flere.

Lett leiemorderaction for begge kjønn!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.01.2022]

Vi følger John Smith og Jane Smith. De er gift med hverandre, og har møttes tilfeldig gjennom jobben sin, og de ble forelsket med første blikk omtrent. Men selv om de har mye til felles, så vet de ikke hva den andre egentlig driver med. Begge holder en høy fasade, men straks den andre er ute av syne, begynner den andre å finne frem sine agent gadgets og våpen som de begge bruker i sine respektive jobber som leiemordere. Og det stopper ikke der, fordi en dag får de begge et veldig spesielt oppdrag som blir deres hardeste ï karrieren å gjennomføre…

Filmen er basert på en TV-serie fra 1996 med samme navn som filmen. Konseptet for filmen er like absurd som det er enkelt. To agenter for samtidig oppdraget om å drepe hverandre. Begge vet ikke om at den andre har fått oppdraget, og i tillegg vet de ikke at den de skal drepe er deres bedre halvdel. Og det er i grunnen det hele filmen går ut på. Og filmen i seg selv er med det svært forutsigbar, og det er mer eller mindre ikke noen overraskelser i filmen du ikke så komme. Men det er en del action og en del medfølgende humor som redder forestillingen.

De er gift i fem år, men vet ikke så mye om hverandre egentlig. I starten får vi små drypp i at begge viser seg hvem de er for hverandre. Og dette bruker filmen en del tid på å fortelle og bygge opp mot, nesten litt for lang tid i en film som er nesten to timer lang. Vi får også litt vibber til Mission Impossible 2, bare med Angelina Jolie, i stedet for Tom Cruise i klatreveggen i ørkenen. Og action blir det mer av utover, da den tar mer og mer over for humoren. Filmen er åpenbart smidd for at begge kjønn skal få litt valuta for filmen. Dette er også bra feministisk der den ene ikke er noe bedre i jobben sin enn den andre, til tross for kjønnene.

Regien er ved Doug Liman, kjent for store filmer som ‘Hvem var Jason Bourne’, ‘Go’ og ‘Edge of Tomorrow’. Han var lenge en lovende filmregissør og viste klasse tidlig i karrieren sin. Så begynte han å flørte mer og mer med Hollywoods store apparat og dette er den filmen som gjorde han direkte mainstream, med ‘Hvem var Jason Bourne’ som en film på veien dit. Mr. And Mrs. Smith har to store navn på blokka, og dette skal angivelig være filmen som gjorde at Angelina Jolie og Brad Pitt ble et par, også på skikkelig. Brad Pitt er kul og Angelina Jolie en babe, men personlig liker jeg nok best Pitts kule fremtoning i filmen, selv om Jolie har noe sjarme å komme med hun også.

Det er kjekt med slike actionkomedier som dette, som ikke har så mye tungt med seg. Dette er som en nyversjon av True Lies på mange måter, bare ikke like klassisk og deilig actionblandingsmessig som James Camerons herlige actionlek med Arnold Schwarzenegger og Jamie Lee Curtis, men jevnt over er ‘Mr. And Mrs. Smith’ passe folkelig som actionkomedie og har noe krutt i seg, når den drar på litt. Men selve historien og plottet i filmen er langt svakere enn True Lies. Men jo mer denne filmen nærmer seg slutten, jo mer actionrik blir den og det er da man får litt og litt mer igjen for å bruke tid på filmen. Filmen er også meget godt skrudd sammen på en del av actionen, selv om det tar litt tid før den kommer skikkelig igang på det partiet jeg liker den. Det er noen svært lekre partier med frisk action, men dog ingenting jeg ikke har sett før.

Filmen har noen vellagede actionsekvenser som det svinger litt av, men det er likevel ikke originalt nok til å overbevise meg helt. Stjernene i front har god timing og kjemi sammen, og løfter dette noe, selv om dette aldri blir helt en sikker vinner i min bok, men likevel langt på vei underholdende på sitt eget vis. Dette leverer også veldig som forventet, men filmen mangler litt driv og spenning, til tross for at den har mye action i seg. Med andre ord ble dette litt traust i lengden, når man alltid vet hvor dette bærer hen. Halvveis i filmen blir dette dog litt mer komisk, når de begge begynner å få vite om hva de egentlig driver med, og det ‘spicer’ opp forholdet litt for dem, i det de begge prøver å drepe den andre, men egentlig blir de mer og mer dratt sammen. Og til tross for dette poenget, så blir dette litt for trygt satt sammen. Filmen har ikke ikke så mye å komme med, og er nok ikke noe jeg kommer til å trekke frem om noen måneder eller år igjen. Denne gangen ble det mest for å anmelde den, og er andre gang jeg ser filmen etter jeg så den på kino da den kom.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Maleficent - Rotete om ond og pen Angelina Jolie
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Wanted - Tåpelige Wanted
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Den fantastiske historien om Benjamin Button - Solide Fincher balanserer filmen
- Troja - Brad Pitt i heltedrama med mange kule og store slag
- Lara Croft - Tomb Raider - Livets Vugge - Nok en middelmådig Tomb Raider-film
- Tomb Raider - Ikke i nærheten av noen storfilm
- Snatch - Gangsterkomedie som oser av kulhet og sort humor
- Fight Club - Mindfuck av dimensjoner
- Lidenskapens Pris - ‘Indianermannen’ Tristan i Brad Pitts skikkelse

- Chaos Walking - Alle kan se og høre hva menn tenker...
- American Made - Cruise og regi hever historien opp

• Mr. & Mrs. Smith
  • Aftenbladet.no
  • Berlingske.dk
  • Filmguiden

Regency Enterprises, Summit Entertainment, Weed Road Pictures, New Regency Pictures