Anmeldelse av Virtual ability, norsk kortfilm fra 1995

Kortfilm Spilletid: 20 minutter

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Treffende kortfilm for 1990-tallsgenerasjonen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.01.2022]

Vi treffer Tord, som er på utkikk etter en kjæreste og det virker som om alle rundt ham har gjort det. Han er en tenåring fra midten av 1990-tallet og han har sine drømmer og virkelig liv som ikke møtes helt på midten for å si det slik. Vi følger en blanding Tords tilværelse på gutterommet og hans drømmeliv i filmens verden. Og vi blir med på Tords hverdagsfilosofireise for hvordan livet skal formes…

Regien er ved Magnus Martens, som er samme regissør som Arme RIddere og suksess romkommen United fra 2003. Han står også bak regi for TV-serier som Nattskiftet med Otto Jespersen og homorseierskometen Uti vår hage fra 2003 med Harald Eia, Bård Tufte Johansen og Atle Antonsen.

Konseptet er riktig så kult på filmen som også er meget morsomt. Kortfilmen handler om hvordan det var å være typisk upopulær nobodygutt på 1990-tallet. Dette er en nostalgitrip tilbake til en verden full av musikk fra Nirvana, fasttelefon, videospill, TV, sex, modeller, porno og situasjonen hvordan gutter hadde det på denne tiden. Filmen er meget morsom og tar en del ting på kornet om hvordan det var å være ung nerd tilbake på midten av 1990-tallet.

Filmen er meget kreativt både filmet og utført filmatisk. Humoren er ganske mørk og treffer spikeren på hodet. Liker hvordan filmen underholder meg, og Die hard parodien er meget artig innslag i filmen. Alt er litt smårufsete i kantene og dette bærer litt preg av tiden det er laget under, men det er også litt av sjarmen på det hele.

Du kan se kortfilmen i to deler på Youtube i snakkende stund. Filmen heter Virtual Ability. Tenker jeg gir filmen en score på 5-er på terningen. Mye på grunn av den treffende nostalgitrippen og den bekmørke humoren som for meg føltes svært kul.

- Arme Riddere - Rølpete morsomt og blodig
- Svein og Rotta - Aldri den helt store barneunderholdningen