Anmeldelse av Verdens Vakreste Gutt (Världens vackraste pojke), svensk dokumentar fra 2021

Dokumentar Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 6 år

- Dokumentarfilm - Les flere.

Fascinerende portrett av falmet barnestjerne

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 20.01.2022]

Björn Andrésen ble verdensstjerne over natten da han som 15-åring var med i filmen Døden i Venezia. Som karakteren Tadzio i Luchino Viscontis film, ble Andrésen et symbol på det slående vakre, og av regissøren selv betegnet som “verdens vakreste gutt”. Ballen som kjendisstatusen brakte med seg begynte å rulle, og nå femti år senere beretter Andrésen om hvordan livet var, ble og har vært siden den gang.

I regi av Kristina Lindström og Kristian Petri blir vi her presentert for en riktig så særegen historie. Det vil si… det finnes tusenvis av barn og ungdom som har fått livet sitt kraftig påvirket og styrt grunnet kjendiseri og det som verre er, men historien til Björn er like fullt også en svært spesiell én.

Etter å ha holdt audition blant annet i Stockholm på starten av 70-tallet, fant regissør Visconti den han lette etter. Basert på romanen av Thomas Mann, filmet han historien om Tadzio, en ung gutt som tiltrekkes oppmerksomheten til en voksen komponist ved et hotell i Venezia. Tiltrekningen hans mot gutten blir symbolet på forstyrrelsene som videre også blir hans kunstneriske og kreative død, derav tilttelen på filmen.

Livet til Björn Andrésen ble videre preget av depresjoner, alkoholproblemer,og  personlige tragedier. Dette var en stjernestatus som han selv aldri ønsket, men i stor grad ble presset til, blant annet av en overivrig bestemor, og en overøsende regissør og hans team.

Historien hans blir slik et grelt bilde på hva uønsket, og for tidlig, stjernestatus kan gjøre med et enkeltmenneske. I dag kan man sitte og riste oppgitt på hodet over mye her, og vi har da også lært mye siden den gang. Samtidig vet vi jo også at mye slikt også skjer den dag i dag.

Kunst og popkultur er nemlig fremdeles besatt av både stjernestatus, kunstnerisk særegenhet, og ikke minst skjønnhetsidealer. Når Björn reiser tilbake til Tokyo for å mimre om et opphold han hadde der og hvor hans stjernestatus ble tatt til nye høyder, møter vi også på en kjent og erfaren Manga-tegner som sier Andrésens utseende påvirket og formet hele Manga-stilen og industrien på 70-tallet. Da skjønner man virkelig omfanget av denne svenske karens kjendisstatus!

Verdens vakreste gutt er svært godt sammensatt og gir et godt innblikk i Andrésens spesielle liv og reise. Samtidig er det lett å være etterpåklok og bitter, og man aner at han blant annet holder litt tilbake på det at han sikkert også syntes det var veldig mer spennende enn hva han gir uttrykk for her. Dette skal selvsagt ikke unnskylde måten han ble behandlet på, men dokumentaren får et litt tydelig preg av enveisskildring sånn sett. Vi lærer også om hans tragiske forhistorie med moren som døde, noe som setter hele historien inn i et enda større og bedre lys og viser at det alltid er flere ting som former et menneske. Kjendisstatusen Andrésen opplevde, er det dog uansett ingen som kan ha godt av.

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)

- Palme - Knallbra om den særegne Olof Palme

• Subjekt.no
  • Aftonbladet
  • Dagens Nyheter
  • Kulturnyheterna
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Filmeye.se
  • P4 Kulturnytt (Sverige)

Sverige

Engelsk, Italiensk, Fransk, Japansk

«Downton Abbey: En ny æra»

«Ingenting å le av»

«The Unbearable Weight of Massive Talent»

«Doctor Strange in the Multiverse of Madness»

«C'mon C'mon»

«A Bronx Tale»

«Everything Everywhere All at Once»

«Fredag Den 13 Del 8»