Anmeldelse av The Northman, amerikansk film fra 2022

Drama, Thriller, Historie Spilletid: 136 minutter

- Actionfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Oppmerksomhetssyke dramakings søker iskald hevn!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.04.2022]

Prins Amleth opplever som barn at hans far blir drept av sin sjalu og maktsyke onkel Fjölnir. En del år senere, etter å ha flyktet fra kongerriket, sverger han på å ta hevn over onkelen, samt befri sin mor som er kidnappet. Som voksen vikingkriger møter han på veien slaven Olga, og sammen jobber de for å hevne seg og befri seg selv og folket sitt fra slaveri og tortur.

Regissør Robert Eggers har fra før av gjort seg bemerket med sine særegne og pene filmer The Witch (2015) og The Lighthouse (2019). Denne gang tar han for seg et brutalt stykke historie og kultur, hvis vikingetid og mytologi blandes sammen til et heidundrende blodig, brutalt og imponerende heftig skue! Synes du Game of Thrones til tider var brutal, må du stålsette deg her!

Vi befinner oss på ulike steder i Europa underveis, dog mest i Norden, på 900-tallet. Historien er basert på og derfor svært lik familiedramaet fra Shakespeares Hamlet, og hvor vi blir med på oppveksten og hevntoktet til det som etter hvert blir til den særs brutale, sterke og hevnlystne prins Amleth.

I hovedrollen står svenske Alexander Skarsgård som har bolet seg såpass opp at musklene svulmer, til glede for mang en seer, si. Imidlertid er det også andre som også kan skimte med en sterk tilstedeværelse, inkludert danske Claes Bang (The Square), som heller ikke akkurat ser dvask ut.

Flere kjente navn er også med, som Nicole Kidman som Amleths mor, Anya Taylor-Joy som slaven Olga, Ethan Hawke som far Aurvandil, samt Gustav Lindh, Willem Dafoe og norske Eldar Skar (Okkupert). Jammen meg dukker ikke også eksentriske Björk opp i en liten birolle som klarsynt heks.

Det er med andre ord en herlig bruk av nordiske skuespillere her, samt kjente amerikanske, og undertegnede kan ikke huske å ha sett en mer troverdig, brutal og fantastisk gjengivelse av vikingtiden, med tilhørende kultur, setting og location, enn i The Northman.

Kjente skuespillere til tross - stilen til regissør Eggers er dog ikke veldig kommersiell, så her er det stor fare for at mange publikummere kommer til å møte en film som ikke akkurat er helt som de først tror.

På den annen side er dette både bra, og litt morsomt, på én og samme gang. Som publikummer får man nemlig her servert noe man trolig aldri før har sett. Ikke bare er filmen særdeles grov, brutal og blodig, den bruker også stil- og regimessige grep som gjør filmen tidvis oppslukende vakker og brutalt fengende, samtidig som dette også vil gjøre enkelte skeptiske på om de i det hele tatt skal orke å se hele den lange filmen på 2 timer og 15 minutt.

Historien om Amleth, morsomt nok nesten helt lik i både navn og historie som den om Hamlet altså, er nemlig krevende, på flere vis. Den nevnte brutaliteten er nå én ting, for her legges det lite imellom i hva sensur eller voldelig oppfinnsom tortur angår. En annen ting er imidlertid lydbildet som er kraftig tilstedeværende, med et særegent musikkbelagt lydspor som virkelig hever intensiteten i scenene noe voldsomt. Resultatet er noen veldig effektive, sterke og svingende scener som lett gjør The Northman til noe av det beste som noen gang er laget om en slik tematikk.

Bruken av nydelig location, blant annet på Island, samt regissør Eggers særegne grep innen bilder, utsnitt, farge- og sort/hvitt-bilder, skaper noe så slående audiovisuelt pent, at man blir sittende og nesten måpe underveis. At noe så voldsomt og voldelig, også kan være så pent, sier bare litt om hvor sterk The Northman er!

Som vikingportrett og historie må dette sies å være noe nær en perfekt referansefilm for all evig ettertid. Hvorvidt man selv fenges av dette voldseposet, er selvsagt opp til enhver å finne ut av, men kvalitetene i Eggers film er uansett så skyhøye, at det er vanskelig å finne stort å trekke på. Da måtte det i så fall være lengden på filmen, som selvsagt alltids kunne vært kortet ned litt.

Det er heller ikke til skufle under en vikinghjelm at det tidvis, særlig mot slutten, blir så i overkant macho- og testosteronfylt dette her, at det kan frembringe latter, mer enn frykt eller respekt.

Da dukker tanker opp i hodet vårt, som for eksempel hvorvidt dette skal være et respektfullt portrett av en tid og mennesker, og/eller hvorvidt man nettopp skal le av brutaliteten og kontrastene til vår egen tid og kultur, i dag. For det er unektelig vanskelig å like verken Amleth eller noen av de andre karakterene her, samtidig som at vi også for tiden står overfor minst like tyranniske, hjerteløse og narsissistisk selvopptatte menn i vår verden, as we speak (Les: Putin).

The Northman blir slik en voldsom effektiv og heidundrende filmopplevelse som er lett å bli imponert over, men hvor det skorter bittelitt på engasjementet og koblingen vår til karakterene. Disse voldsomt oppmerksomhets- og maktsyke dramakongene blir det nemlig noe litt begrenset over, men som likefullt også provoserer enormt igjennom historien. Så bevares… man går ikke uberørt i fra en slik kinofilmopplevelse!

(Foto/Copyright: Focus Features, LLC.)

Se om film er på streaming:

- The Lighthouse - En skikkelig hardfør sjømannsskrøne med krutt i!

• The Northman
  • Sydsvenskan