Anmeldelse av Pushing Hands (Tui shou), taiwansk film fra 1991

Komedie, Drama Spilletid: 105 minutter

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Hverdagsinnblikk i kulturer som krasjer sammen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.04.2022]

Chu er en eldre kinesisk Tai Chi-lærer som har utvandret fra Beijing til New York City for å bo sammen med sønnen Alex og familien hans. Chu synes livet i Amerika er vanskelig og fremmedgjørende. Han snakker ikke engelsk og hans amerikanske svigerdatter Martha snakker ikke kinesisk. Det gjør forståelse mellom dem nærmest umulig. Da er det bare den tospråklige Alex som en tvungen tolk mellom dem. Martha føler at Chu blir stadig mer uutholdelig. Hans støyende vesen hindrer henne fra å skrive på hennes roman. Hver søndag underviser Chu i tai chi på et kultursenter. Der møter han fru Chen. De to begynner å knytte bånd. Men på hjemmebane eskalerer spenningen mellom Chu og Martha. Det er ikke lett med kulturkollisjoner…

Filmen er regissert av mesterregissør Ang Lee, kjent for filmer som Brokeback Mountain, Snikende Tiger, Skjult Drage og Historien om Pi, som alle sammen klarte å vinne flere Oscarstatuetter. Med dette ble Ang Lee et aldri så lite fenomen i filmhistorien. Og dette er noe så unikt som Ang Lees debutfilm som regissør. Filmen er også den første filmen i "Far vet best"-trilogien til Ang Lee. Hver film der tar for seg konflikter mellom en eldre generasjon og deres barn når de møter en ny verden i forandring. Det som skal representere det ‘nye’ gir oss en leksjon i nå ‘gammeldags data’ med klikketastatur og samt DOS.

‘Pushing Hands’ åpner med en eldre mann som trener kampsportbevegelser i huset, og videre er det en rolig og fin atmosfære i boligen der ingen ord utveksles mellom den gamle mannen og en yngre kvinne. Men stillheten brytes da den gamle mannen setter noe aluminiumsfoliert mat inn i mikrobølgeovnen. Filmen er god på å beskrive en hverdagsfølelse og filmverket er både rolig og avbalansert og flyter fint av gårde. Og det hele viser kontrasten mellom tradisjonelle kinesiske ideer og den mye mer uformelle vestlige vektleggingen av individet.

Filmen minner litt om en japansk film jeg har sett som heter briller på norsk. Begge de filmene har det samme tempoet og behagelige flyten i det som foregår. Filmen har et hverdagslig preg på fotoet med litt gråaktig filter på fotoet som er skutt i 4:3. Det er ikke mange replikker, men likevel føles filmen fin og kul å se på. Liker lydbildet i filmen som får frem hverdagslydene som gjør at dette fremstår som et hjem man betrakter. Fotoet har mye bruk av oversiktlige kameravinkler der du får mye fanget i bildet med bruk av stillestående kamera.

Liker hva filmen handler om. Dette er et familiedrama på tross av kulturer med en del humor som krydder med på kjøpet. Det er store kontraster mellom generasjonene og kulturene. Den unge amerikaneren skriver bok på data imens den gamle kineseren maler kalligrafier. Men etter hvert får vi se at ikke alt er fryd og gammen når den gamle kineseren går seg vill og sønnen raserer kjøkkenet i desperasjon siden faren er borte. Den gamle mannen har en enorm refleks og er veldig dyktig i kampsport, og det er en spenstig komponent i filmen.

Ang Lee har regissert filmen og han har laget mye minneverdig. Det er ikke så mye som skjer, men likevel føler du at du kommer under huden på den snodig familiekonstellasjonen på en måte som jeg applauderer filmen for. Det går i tai chi, de spiller Go. Det er også en del som går i det alternative hjørnet som Kina er kjent for. Mot slutten blir dette ganske så underholdende, absurd, morsomt og kreativt, nesten som et plottelement i en Seinfeldepisode, men uten å miste helt forankringen i dramaet. Selve slutten er også passende til resten av verket. Med andre ord leverer dette varene.

- Gemini Man - Skades av unødig CGI-bruk
- Historien om Pi - Et syn for guder!
- Taking Woodstock - Peace, love and music
- Brokeback Mountain - Umulig kjærlighet