Anmeldelse av Flukt (Flee), dansk dokumentar fra 2021

Dokumentar, Animasjon Spilletid: 90 minutter Aldersgrense: 12 år

Omtalespalte: Animasjonsfilm

Her finner du omtaler av animasjonsfilmer.
Les flere spalteomtaler: Animasjonsfilm
- Dokumentarfilm - Les flere.

Et vakkert innblikk i en mørk virkelighet

[Skrevet av: Brage Riis, Dato: 19.04.2022]

Amin og regissør Jonas Poher Rasmussen har vært venner helt siden Amin som ungdom fikk oppholdstillatelse i Danmark. Og siden den gang, har han vært ganske taus om sin fortid på flukt fra Afghanistan. Når han omsider bestemmer seg for å fortelle historien sin, hele historien, så får vi et ærlig og brutalt innblikk i skjebnen som mange har opplevd, opplever og kommer til å måtte oppleve: livet på flukt. I tillegg forstår vi den byrden Amin har måtte bære, alle disse årene.

Amin sitt opphold i Danmark er basert på en løgn han ble fortalt at han måtte fortelle for å kunne få opphold. Hver dag siden, har han vært redd for å bli avslørt. I tillegg er han homofil, fra et land som ikke engang har et navn, og heller ingen aksept for den form for kjærlighet.

Flukt handler ikke bare om Amins reise fra hjemlandet, men også om hans indre flukt fra fortiden sin.

Det er hele denne historien som kommer frem i denne filmen. Den åpner med at han legger seg ned på en sofa, med øynene lukket og sier at han er klar for å fortelle sin historie. Ikke lenge etter må han avbryte for første gang, og vi skjønner at vi skal gjennom mange dører som har har vært lukket lenge.

Samtidig har den noen sterke kontraster til det livet Amin tilsynelatende lever idag. Som en suksessfull karrieremann som sammen med sin partner er på jakt etter et nytt hus. Nåtiden virker veldig idyllisk og vakker, i kontrast til Amins fortid. Samtidig skjønner vi etterhvert at Amin sin bagasje fortsatt ikke er pakket helt ut.

Filmen er laget i fine animasjoner, som bidrar til å sette stemningen og undertonen. Det at filmen er laget slik gjør den også til en sterkere opplevelse. Animasjonen gjenspeiler Amins minne, som gjør at vi får et enda dypere dykk inn i hans historie.

Sammen med de originale lydopptakene fra samtalene, får man den følelsen av å nesten være tilstede i samtalen mellom Amin og Jonas Poher Rasmussen, og at animasjonene like gjerne kunne vært sånn vi ser for oss historien til Amin. Filmen lykkes med å bruke animasjonene til sin fordel, for å tydeliggjøre alle følelsene og traumene som er tilstede i Amins minner.

Fordi hele filmen baserer seg på nettopp det, minner. Selvfølgelig er disse preget av selve flukten, tidens tann og traumer. Noen ganger husker han ikke alt, men det gjør heller ingenting. Om noe, så får man enda større forståelse for omfanget av alt Amin har vært gjennom, og sitter inne med, helt siden han som 11 åring flyktet fra hjemlandet. Dette er hans fortelling slik han husker det, noe som vil si at det er hans opplevelse vi får fortalt.

Samtidig er ikke dette bare hans skjebne -det finnes millioner av mennesker som sitter inne med sine historier. Gjennom Amin, får vi ord og bilder på håpløsheten man må gjennom på flukt. Om det å måtte forlate barndomshjemmet, en tapt ungdomstid og et for alltid preget liv. Man mister motet selv til tider. Ved flere anledninger håper man at det er hjelpen som kommer, og at det faktisk er noen der ute som vil dem godt. Men dette er ikke en fiksjon, det er virkelighet.

Det er en rørende, gripende og ærlig historie. Det er en film som er verdt å se, og som man også bør sette av litt tid til å tenke over. Fordi den viktigste grunnen til at vi faktisk kan se denne filmen, er at Amin har vært, gitt sin situasjonen, ganske heldig. Det finnes mange andre historier, som vi aldri kommer til å få høre.

Les mer om dokumentaren

• Flukt