Anmeldelse av The Amazing Bulk, amerikansk film fra 2012

Animasjon, Action, Komedie Spilletid: 76 minutter

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

En Marvelspoof av en annen verden…

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.04.2022]

Henry Howard er en forsker som prøver å lage et serum som skal få folk til å lage lengre. Og etter å ha prøvd en del tror han at han har lykkes og prøver stoffet på seg selv. Men stoffet har uante bivirkninger som får forskeren til å transporteres til et rosa stort monster når han minst aner det. Bli forberedt på å møte den store Bulken. Som om det ikke var nok, møter vi den onde doktor Kentlove som ønsker å sende en rakett til månen for sprenge den. Kan noen klare å stoppe ham?

Filmen begynner som animasjonsfilm. Alt ser svært kunstig ut i filmen. Dette minner litt om grafikken til et dataspill. Regnet er ganske så fake. Alt ser utrolig greenscreenaktig ut. Dette er en film som er både kort og svært b-film-aktig. Animasjonen ser dårligere ut enn 3D laget på slutten av 1980-tallet på TV. Filmen har bare skuespillerne i front på ekte film, ellers er alt det andre animert med ganske dårlige bakgrunner med elendig lyssetting. Med andre ord er det mye slett greenscreenarbeid i filmen.

Skuespillet helt ute å kjører med nærmest døde replikkvekslinger. Noen scener er hysterisk morsomme i måten filmen er skrudd sammen på og med det svært så kunstige skuespillet som jeg knapt har sett maken til på film før. Dette er nesten litt Troll 2-klasse over seg. Selv latteren virker så unaturlig så det holder. Den morsomste rolleprestasjonen i filmen er Doktor Kentlove som er en overvektig kar med onde hensikter brileglass på et øye og samt svært overdrevet tysk aksent på engelsken. Lyden er ganske amatørmessig, og høres ut som den er tatt om i et rom med dårlig akustikk og med flere forskjellig nivå på lyden fra to rollefigurer i samme rom. Det er også meget uklar lyd.

Det er åpenbart at dette skal være en hulken-klone, men jeg føler filmen ikke er særlig kul på noe vis. Dog heller mer gjennomsyret dårlig. Den animerte Bulken er lilla og ganske morsom i måten den beveger seg på. Monsteret ser utrolig dårlig ut og er lilla i stedet for grønt som Hulken, og det er også en mann som blir om til Bulken som med Hulken. Forskning får vi også, men selve monsteret er ikke stort å skryte av og ser vanvittig stakkarslig ut på sin superlatterlige fremtoning. Og måten monsteret samhandler med resten av animasjonseffektene er direkte lattervekkende og gjennomført amatørmessig.

Animasjonen passer virkelig ikke inn her og det skaper et hysterisk morsomt amatørpreg på filmen. Og alle rollefigurer er så skrudd til at de føles morsomme fordi dette egentlig føles for snålt spilt. Dette er både slitsomt og rart på samme tid, men heldigvis er ikke filmen for lang med kun 75 minutters spilletid. Animasjonen i bakgrunnen ser ut som om den er laget av ungdomsskoleelever med null kompetanse på 3D. Og samtidig er effektene i filmen svært elendige. De scenene når rollefigurene går eller løper i den animerte 3D verdenen er mildt sagt hysterisk morsomme. Med andre ord er dette et makkverk av en film som ser ut til å være laget med gratis animasjonsklipp med ingen konsistens i.

Komposisjonene med ekte og animasjon er ikke en sikker vinner i filmen og er mer rotten og amatørmessig, enn den er noe i nærheten av solid. Dette er forsøk på noe i samme gaten som Kung Fury, men dette ser ut som det er laget bak sandkassen til barnehagen i forhold. Med andre ord er dette virkelig så svakt som det kunne forblitt, men det hjelper noe at filmen er ganske ufrivillig morsom. Det gjør at dette føles litt eksotisk og en okei trahfilm i så måte, selv om filmen ikke holder mål på noe vis. Filmen er lattervekkende enn den er av kvalitet. Dette er på et vis underholdende på litt samme måten som Troll 2, men vær oppmerksom på at du kan få firkantede øyne av den dårlige tekniske kvaliteten til filmen.

Filmkvalitet: terningkast 1, Trashfilmunderholding: terningkast 4

[ Dette kan i skrivende stund sees gratis på Tbitv.com ]

• The Amazing Bulk
  • I Hate Everything (Youtube)