Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES

Filmfront.no bruker cookies med Google analytics for å ha statistikk over bruk av filmfront.no. Med å fortsette å bruke filmfront.no godtar du bruk av cookies.
Logg inn
Bli medlem
Filmfronts egen podcast
 
 

Anmeldelse av Eiffel, fransk film fra 2021

Drama, Romantikk, Biografi Spilletid: 108 minutter

Omtalespalte: Kinofilm

Les flere kino-omtaler med mer.
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.
- Romantikk - Les flere.

Mildt og pent om Eiffeltårnets opprinnelse.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 11.05.2022]

Under verdensutstillingen i Paris 1889, bygger ingeniør Gustave Eiffel et gigantisk tårn i jern som ruver nøyaktig 300 meter over bakken. Historien bak det verdenskjente bygget er imidlertid mer broket, trøblete og dramatisk enn mange kanskje aner... 

Annonse:

I regi av Martin Bourboulon berettes historien om Eiffel på en klassisk skjematisk dramamåte, og hvor et kjærlighetsforhold til sosietetskvinnen Adrienne Bourgés står svært sentralt.

I følge manusforfatter Caroline Bongrand skal kjærlighetsaffæren og forholdet mellom Eiffel og Adrienne være nokså nære virkeligheten, noe som kan være greit å vite, all den tid denne får svært mye tid i filmen, men forøvrig kan virke nokså konstruert og tillagt i ettertid. At Eiffeltårnet er formet som en ‘A’, er dog i lys av dette både litt romantisk morsomt, og rørende. 

Men beretningen om Gustave Eiffel er forholdsvis langsom og utdragende dvelende rundt dette trekantforholdet mellom Eiffel, Adrienne og hennes ektemann Antoine de Restac. Ja, det er faktisk så sentralt at planleggingen, gjennomførelsen og byggingen av Eiffeltårnet nærmest kommer i bakgrunnen.

Dette føles både litt billig, og kjedelig i lengden, gitt at man altså ikke underveis vet om dette er en sann historie eller ikke, slik den fremlegges. 

At CGI-scenene med byggingen av selve tårnet selvsagt er dyre scener, forstår man jo. Men også tempoet og den evinnelige utdragningen av kjærlighetsforholdet gjør at man i enkelte deler av filmen sitter og kjeder seg. Det er fint at Eiffel-skildringen er dratt ned på et såpass menneskelig nivå, for hans forhold til barna og andre er tidvis rørende og fint. I det store bildet blir dette dog nokså irrelevant for selve “hovedrollen” her, nemlig tårnet. 

Historien bak Eiffeltårnet kan virke å altså være resultat av det mer lidenskapelige bakteppet mellom Eiffel selv og Adrienne, og hvor dette pumpes opp til nærmest å bli som selve bildet på tårnets både bakgrunn, tegning og utforming. Og selvsagt - hadde vel ikke vært mer romantisk enn om hvis Eiffel-tårnet og dets utseende var en gigantisk kjærlighetserklæring?

For håpløse romantikere kan dette sikkert funke nokså bra, dog mer som en romantisert tv-film. Som portrett og biografi av en genial ingeniør og hans kamp mot økonomiske, praktiske og folkelig motstand, er dette dog rimelig enkle saker. Den kulturhistoriske konteksten føles med andre ord å være tonet ned til det minimale, og hvor kjærlighetshistorien mest står i hovedrollen. 

(Foto/Copyright: Another World Entertainment)


Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,6 av 6 - 19 stemmer)

Kritikker i media

  • Eiffel
  • Dagbladet
  • Toppraffel.se
  • Filmeye.se
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Cine.no
  • Barnevakten.no
  • Aftonbladet
  • Dagens Nyheter
  • Filmtopp.se
  • Kulturbloggen.com
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • ETC.se
  • Aftenposten
  • Filmfront
  • Göteborgs-Posten
  • Sydsvenskan
  • Moviezine.se

Land:

Frankrike

Språk:

Fransk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2022 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.