Anmeldelse av Without Remorse, amerikansk film fra 2021

Action, Thriller Spilletid: 109 minutter

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray
Les flere spalteomtaler: DVD / Blu-Ray

Spionthriller som fungerer overraskende godt

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 22.05.2022]

Tom Clancy er egentlig synonymt med spionasje, agentvirksomhet og relativt gode filmer gjennom mange år. Mest kjent er nok selveste Jack Ryan, men etter å ha sett «Without Remorse» tror jeg også at John Kelly er et navn som burde kunne leve lenger på film (eller i TV-serieformat). Dette er god gammeldags spionasje hvor man aldri er trygg på noen angående hvilken side de befinner seg på, og selvfølgelig er det en politisk kamp mellom USA og Russland i kjernen av filmen.

Agenten John Kelly (Michael B.Jordan) har nettopp kommet tilbake fra et oppdrag med livet i behold. Nå venter et liv med en mulig ny jobb i et sikkerhetsfirma, mens han på privaten venter barn med kona si. Når så en rekke russiske agenter begynner å ta livet av kompaniet til John Kelly, blir det snart veldig personlig. Hvem står egentlig bak drapene og hvem kan John stole på? Det er på tide å ta saken i egne hender...

Amerikanske mot russiske agenter er vel ikke akkurat noe vi ikke har sett på film før. Likevel ser det ut til å fungere gang på gang og «Without Remorse» er intet unntak. På sitt beste synes jeg at jeg kan dra paralleller til både Jason Bourne- og James Bond-filmene, men det er mye grunnet et manus som fungerer og en rollefigur som jeg føler at jeg kan heie litt på. Motivasjonen er enkelt og greit presentert i helt i startfasen hvor noe fatalt skjer som gjør at sympatien for rollefiguren John Kelly mildt sagt vekkes til live. Michael B.Jordan («Creed» og «Black Panther») er også en såpass sterk, dyktig og karismatisk skuespiller at det å henge på hans skuldre gjennom filmen er noe som fungerer uhyre godt. Jeg vil at han skal lykkes og frydes over de gangene hvor han får det til.

Selve historien i filmen er ikke den mest avanserte som får det til å knake når man skal følge med, men det er (som det ofte er i slike filmer) en viss flyt i historien frem og tilbake hvor man får presentert en rekke rollefigurer som kan være eller ikke er dobbeltagenter, samtidig som selve hovedrollen i filmen befinner seg midt oppi det hele. Og selvfølgelig er dette tidenes amerikanske patriot som ALDRI kunne befunnet seg på feil side av «krigen». Men i denne filmen synes jeg faktisk at Michael B.Jordan klarer å vise en nyansert side av en agent som i størst grad styres av kjærlighet fremfor ferdigheter. I en slik rolle er det viktig å ha en dyktig skuespiller og dermed er agenten John Kelly i trygge hender hele veien frem til filmens slutt.

«Without Remorse» er en underholdende film som fungerer godt og som fører arven etter Tom Clancy videre med bravur. Jeg kjedet meg ikke ett eneste sekund og var med på ferden hele veien. Actionscenene er et hyggelig avbrekk i en historie fylt av konspirasjoner og svik. De er også tonet ned til et nivå som gjør de troverdige og det er for meg viktig i en film som dette. Joda, jeg tåler at det dundrer, braker og tulles til innimellom, men akkurat for en slik type film så synes jeg det fungerer best når bena holdes plantet på jorda. Terningkast fire.

- Sicario 2: Soldado - Provoserende sterk om grenseproblematikk, moral og kultur

• Without Remorse
  • Indiancountrytoday.com
  • Filmfreakcentral.net
  • Otroscines.com
  • Tilt.goombastomp.com (Tilt Magazine)
  • Susangranger.com
  • Epoch Times